Wat voor matriaal word er gebruikt bij herstel van een bot bij een spiraalbreuk?

Hallo allemaal dit word me eerste vraag hoop dat i gied gesteld is. Mijn vraag is; ik had op 4 november 2011 een ongelukje met de trap was gevallen en had ik mijn enkel mijn scheenbeen en.kuit been.gebroken spiraal breuk. Maar mw vraag is hoe brengen ze een pen in mijn bot is er een filmpje van.of animatie of fotos. Groetjes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Ik denk dat het meest gebruikte materiaal titanium is. Dat is licht, sterk en geeft dacht ik het minste irritaties. Je hebt materiaal nodig dat niet kan oxideren.

Ze kunnen pinnen operatief aanbrengen door de huid te openen. Soms moeten ook botsplinters worden verwijderd.

Pinnen worden verder ingeslagen met hamers en boren. Weet je zeker dat je daar filmpjes van wilt zien ;o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Orthopedische chirurgie is inderdaad niet altijd prettig om te zien ;-)
Het materiaal dat gebruikt wordt bij het herstellen van een botbreuk is chirurgisch staal. Dit staal roest niet en de kans dat het wordt afgestoten door het lichaam is klein.

Tijdens de operatie worden eerst de 2 botdelen recht op elkaar gezet (zoals het zou moeten staan) en vervolgens wordt hier een pin in geslagen door het bot (ja, dit gebeurt letterlijk met een hamer). De pin zorgt ervoor dat de 2 botdelen niet meer van elkaar af kunnen, zodat het bot recht geneest.

Wanneer de pin er eenmaal in zit gaat het lichaam na verloop van tijd nieuw botweefsel aanmaken en groeit en bot dus weer in rechte stand aan. Het plaatsen van een pin is dus alleen nodig wanneer het bot zodanig uit elkaar staat dat het uit zichzelf niet meer op een "nette" manier kan genezen.

Er zijn genoeg foto's en video's te vinden van dergelijke operaties maar aangezien die niet voor iedereen geschikt zijn denk ik dat het verstandiger is om hier op even te Googlen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat er titanium voor gebruikt werd. Of is dat een uitzondering?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Titanium wordt ook wel eens gebruikt, maar het meest gangbare is chirurgisch staal. Ik moet wel zeggen dat het verschilt per specialist. In principe kiest de specialist het metaal dat wordt gebruikt. Sommige specialisten zweren bij titanium, terwijl anderen liever de "gewone" weg behandelen en chirurgisch staal gebruiken.