kan je tens pijnbestrijding gebruiken als je metalen implantaten hebt?

Ik ben geopereerd aan een gebroken pols. Er zijn twee plaatjes in gezet. Nu wil ik een tens apparaat gebruiken. Kan dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

Een TENS apparaat maakt gebruik van elektriciteit op lage frequentie om daarmee signalen naar de hersenen en terug te manipuleren en daarmee pijn weg te nemen. Ik gebruik met regelmaat zo'n apparaat en werkt vrij goed zij het tijdelijk. U geeft aan metalen implantaten te hebben en dat lijkt mij een risico. Ik heb op internet even gespeurd bij wat speciale webwinkels die deze apparaten verkopen. Op de website (ergens onderaan de pagina) die als bron bij dit bericht is bijgevoegd zijn een aantal veiligheidsvoorschriften te vinden en is een handleiding te downloaden. Ik zou dit aandachtig lezen en even overleggen met de behandelend arts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Metalen implantaten zoals platen en pennen bij een breuk zijn in principe geen bezwaar voor TENS behandeling. Het gaat om lage hoeveelheid energie die het TENS apparaat levert, dus er zal geen opwarming van het materiaal ontstaan o.i.d.

Enige absolute contra-indicatie is een pacemaker.