Wat kun je het beste doen om totale doofheid tijdens een vlucht te voorkomen of te verminderen?

Ik heb altijd last van vreselijke doofheid tijdens de daling van een vlucht, het duurt een paar dagen voor het over gaat..heb al verschillende dingen geprobeerd, kauwgom, neus blazen etc, is er een speciale spray voor oren of een medicijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Je hebt oorplugs die je bij bijvoorbeeld de drogist kunt kopen. Die hielpen bij mij wel, maar bij mijn vriend niet. Je zou het kunnen proberen. Kost maar een paar euro volgens mij.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier een link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt "+'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaf als eerste het antwoord met oordoppen, iedereen zei eigenlijk hetzelfde...dus oordoppen de volgende keer! Bedankt!!

Andere antwoorden (7)

Gapen helpt beter dan kauwgum. Verschillende keren diep inademen en gaan gapen. Sinds die tijd zit ik niet meer jankend in een vliegtuig als het daalt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er ook regelmatig last van, voornamelijk als ik verkouden ben.
Niet alleen doofheid, het begint met helse oorpijn.

Sinds ik van die speciale oordoppen heb is het stukken beter geworden.
Veel minder pijn en geen doofheid.

Hieronder een link waar ze te koop zijn, maar je kunt ze net zo goed gewoon op Schiphol kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Ik heb er ook veel last van. Waar verkopen ze die dingen op Schiphol?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Zondag een goeie... Ik bedenk me altijd op het laatste moment, zou goed zijn als ze te kop zijn op Schiphol, misschien bij een drugstore...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ze destijds op Schiphol gekocht bij zo'n winkeltje met lederwaren en reisartikelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb er toen ook tegelijk nog zo'n opblaasbaar kussen gekocht.
Je kunt gewone neusspray gebruiken (otrivin menthol werkt het snelst) om verstopping te voorkomen.

Daarnaast kun je oordopjes gebruiken dan wordt de luchtdruk niet in 1 keer hoger tijdens het dalen.

Je oren "klaren" werkt ook wel maar je moet er tijdig mee beginnen en niet wachten tot je last krijgt maar zodra je voelt dat je gaat dalen al beginnen en dan blijven doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn speciale oordopjes voor te koop, die voorkómen dat er teveel druk op je trommelvliezen komt te staan. Die moet je in de oren doen zodra de landing in gaat zetten. Als je ze na de landing uitdoet en even goed gaapt ploppen je oren gewoon weer open.
Er bestaan verschillende soorten, van Otalgan zijn in elk geval goede: http://www.snelaanbieding.nl/Earplanes-Oordopjes-Voor-Vliegtuig-Volwassenen-Paar/839765
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Moet ze eigenlijk gewoon in huis hebben, meestal vergeet ik het. Bedankt voor de link.
Speciale oordoppen voor in vliegtuigen. Werken tegen te snelle drukverschillen. Te koop bij oa Kruitvat/Etos. Langs huisarts gaan en fluimentine halen. Bruistabletten helpen echt. Evt. Buisjes in trommelvliezen laten zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Maar wat heeft het effect buisjes in trommelvlies laten zetten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vocht achter de trommelvliezen wegkan en dat de extreme drukverschillen in het KNO gebied minder is. Maar huisarts kan je hier prima over informeren en zonodig doorsturen naar KNO arts. Die hebben speciale buisjesplaats middagen. Niet gek opkijken als je tussen 8 peuters, met moeders, in de wachtruimte zit.
van te voren al 2 weken druppelen in je oren en dan aireplanes erin als je gaat vliegen. te koop bij apotheek.
je kunt ook de stewardess vragen om plastic bekertjes met vochtige doekjes dit schijnt ook te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ bedankt!
Belangrijk is om de buis van Eustachius open te houden. Dit is een verbinding tussen neus en oor die ervoor moet zorgen dat de luchtdruk gelijk is aan beide zijden van het trommelvlies.

Zodra dit niet meer lukt, krijg jij last.

Ik gebruik hiervoor een uur vóór en vaak ook nog eens tijdens een vlucht "Otrivin neusspray bij neusverkoudheid", te koop bij drogist en apotheek, zoals ook al iemand anders antwoordde.

Dit zorgt ervoor dat je neus geheel vrij wordt, omdat de neusslijmvliezen tijdelijk iets slinken, waardoor je goed kunt snuiten en de kans dat de buis van Eustachius verstopt raakt veel kleiner is.

Het werkt voor mij super!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Ga het proberen de volgende keer, bedankt!