Iemand die veel drinkt die dan stopt. kan dat kwaad?

de buurman is een drinker. maar nu is hij gestopt. hij zweert dat het is afgelopen. wat er ook gebeurt. als dat echt waar is kan dat geen kwaad? ineens niets meer drinken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als iemand echt een hele zware drinker is en cold turkey stopt, dan kunnen er alarmerende zaken gebeuren met delirium-achtige verschijnselen. Medische begeleiding met downers is m.i. aan te bevelen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, dat kan alleen dan maar kwaad, als iemand echt opgenomen moet worden voor een zg. detox. Hij zal in ong. een week helemaal lichamelijk nuchter zijn, de geestelijke nuchterheid duurt langer - afhankelijk van hoe groot de rol is geweest, die drinken in het leven van je buurman heeft gespeeld - of hij gewoon graag een drankje teveel nam, of dat drank zijn 'beste vriendje' geworden is, en hij dus op een andere manier met zijn emoties moet leren omgaan.
Het is, hoe dan ook, een dapper besluit van hem, en al zet jij nog vraagtekens bij het uiteindelijke resultaat : als hij het echt afzweert, zal hij je verbaasd laten staan door de kracht, die hij blijkt te hebben.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker kan dat kwaad, stevige drinkers kunnen beter onder begeleiding van een arts stoppen, De kans op een delirium, met de bijdaarhorende klachten is groot ( van psychoses tot agressie) daarbij heeft het lichaam natuurlijk jaren geleefd op alcohol zodat er ook lichamelijke aanpassingsproblemen te verwachten zijn. Deze mensen moeten goed in de gaten worden gehouden en er moet worden ingegrepen als het nodig is, maar wel doorzetten, weer drinken is geen oplossing. Dan is het weer tijdelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PrutEinstein heeft het over een 'drinker', niet over een doorgewinterde alcoholist, die jaren op alcohol geleefd heeft...Niet iedereen, die dagelijks een flesje wijn drinkt, krijgt een delirium, als hij besluit het anders te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het ook over stevige drinkers, niet over iemand die elke avond 2 borreltjes drinkt, die kan zonder risico stoppen, maar een stevige drinker heeft wel degelijk risico's. Helaas heb ik dit 1 keer in mijn werk mee moeten maken en dat is echt niet grappig!
Geen mens reageert hetzelfde en ook het drankgebruik zal uiteenlopen. Misschien kan een geneesmiddel als Antabus behulpzaam zijn. Hou hem toch maar een beetje in de gaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij zich zou wenden tot de AA in zijn woonplaats, zou hij een grote steun hebben aan mensen die in het zelfde schuitje zitten. Bij de AA wordt ook verwacht dat er onmiddelijk gestopt wordt. Je mag daar alleen aan meedoen als je diezelfde dag niet hebt gedronken.

De weken rijgen zich dan aaneen tot maanden en de hulp is altijd dicht in de buurt om te ondersteunen bij zwakte. Het is moeilijk maar niet gevaarlijk om met onmiddelijke ingang te stoppen met alcohol. De arts kan hulpmiddelen verschaffen, maar nodig is het niet.

Hulp van de AA is de beste hulp die er is, omdat je onder gelijken bent en iedereen weet hoe zwaar het is. Bij andere instanties is er theoretische kennis, maar nooit het echte invoelen en meeleven.

Ik heb bewondering voor mensen die kunnen stoppen, maar vaak beseffen ze maar al te goed dat ze maar twee keuzes hebben: alles verliezen of de laatste kans benutten.
Ivana
14 jaar geleden
Als je stopt met drinken dan kun je ontwenning verschijnselen krijgen maar dit treedt vrij snel na het stoppen op.
Daarna wordt je alleen maar gezonder en kan het lichaam beginnen met de aangerichte schade zoveel mogelijk repareren.