Wat zijn de meest voorkomende symptomen bij een prikkelbare darm syndroom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een prikkelbare darm is een 'diagnose' bij uitsluiting van andere ziektenbeelden die dezelfde klachten kunnen geven. Denk bijvoorbeeld aan darmziekten als coeliakie, passageproblemen, schildklierproblemen, een hele rits dus.
Pas als er echt geen oorzaak voor darmklachten wordt gevonden spreek je van een spastische darm. Tenminste zo zou het moeten zijn. Mensen die voor langere tijd darmklachten hebben, zouden goed onderzocht moeten worden en niet de 'diagnose': " U hebt gewoon een prikkelbare darm" moeten krijgen.

Antwoorden (2)

Er is sprake van een prikkelbare darm als u gedurende een langere tijd:
afwisselend buikpijn of
continu buikpijn heeft
Bovendien moet dat gepaard gaan met minstens één van de volgende verschijnselen:
een opgeblazen gevoel in de buik of het gevoel dat de buik opgezet is
een wisselend ontlastingspatroon (meer dan drie keer per dag of minder dan drie maal per week)
abnormale vorm van de ontlasting (harde keutels, zacht of waterig)
veranderde ontlastingpassage:
abnormaal persen
loze aandrang
het gevoel dat er iets is achtergebleven na de ontlasting
slijm zonder bloed bij de ontlasting
veel gasvorming
bij drukken op de buik een pijnlijke en gevoelige dikke darm
pijn die afneemt na de ontlasting
Soms gaat het ook gepaard met:
misselijkheid
minder goed verteren van voedsel
moeheid
klachten bij het plassen
klachten van stress, angst en depressieve aard
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dus de laatste paar maanden vaak buikpijn & al een tijdje een opgezette buik & kan opeens super moe worden
Volgende klachten ontstaan ook door spastisch colon en zijn dus ook spastisch colon symptomen:
•Chronische vermoeidheid
•Weerkerende ontstekingen
•Migraines
•Botklachten
•Gewrichtsklachten
•Impotentie
•Rugpijn
•Longklachten
•Tranende ogen
•Concentratie stoornissen
•Slaapproblemen
•…
De lijst met spastisch colon symptomen gaat door. Je kunt zowat overal klachten krijgen indien je aan spastisch colon lijdt. Hier is een logische verklaring voor.
Zie verdere uitleg in bijgevoegde link.