Is te weinig slapen slecht voor je gezondheid?

De laatste tijd heb ik het erg druk en slaap ik regelmatig maar 4 à 5 uur per nacht. Soms sla ik zelfs een nacht over. Is slaapgebrek op lange termijn slecht voor je gezondheid?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Bij minder dan vijf uur slaap bouw je een zogenoemde slaapschuld op. Het lichaam wil de gemiste uurtjes op een of andere manier wil inhalen. Volgens recent epidemiologisch onderzoek van de Amerikaan Kripke hebben mensen die consequent minder dan vier uur of meer dan negen uur slapen een hogere kans om te overlijden dan mensen die aan de normale hoeveelheden toekomen. Volgens Domien Beersma van het Biologisch Centrum in Haren gaat van dit onderzoek echter een verkeerde suggestie uit : “Er is namelijk geen sprake van een direct oorzakelijk verband. Mensen kunnen meer of minder slapen omdat ze ziek zijn. Niet het gebrek aan slaap is dan de oorzaak van de hogere kans om te overlijden, maar de ziekte.” Zelf ben ik er wel van overtuigd dat ieder mens voldoende nacht rust moet hebben. Voor mezelf is dat ongeveer 6 tot 7 uur maximaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Jazeker. Je teert dan in op je reserves en dat zal je op den duur zowel fysiek als mentaal opbreken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heel slecht. je bioritme geraakt volledig in de war en je ben sneller geïrriteerd en je zult veel meer fouten maken. het is zelfs wetenschappelijk bewezen op de weg en dan noemt men dat tunnelvisie.zeer gevaarlijk , ook voor de andere weggebruikers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je wordt er o.a. dikker van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bron? reden?
Als jij te weinig slaapt, is dat al op KORTE termijn schadelijk, en wel voor MIJN gezondheid.

Jij zit namelijk met een duffe kop achter het stuur. Dat kan heel slecht uitpakken voor het welbevinden van fietsers zoals ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jawel, dat ga je merken op het moment dat je vakantie hebt of iets dergelijks.
Dan lig je midden in de zomer 2 weken ziek op bed, gewoon omdat je lichaam nog wat in te halen heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uiteindelijk en op lange termijn zal het zeker niet bevordelijk voor je gezondheid danwel leven zijn!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is ook een stuk fijner om gewoon goed uitgerust op je werk (of school) te komen.

Eerst ging ik ook pas vaak rond 01:30 naar bed, en weer om 07:30 weer op. Had er toen der tijd geen problemen mee, totdat ik paar keer voor 24:00 in bed was gestapt.
Ik kwam er achter dat ik de volgende ochtend veel energieker was. Zo hoefde ik 's ochtends ook nooit meer te gapen, terwijl dat daarvoor mijn voornaamste ochtend-bezigheid was ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Over het algemeen kun je zeggen dat de kwaliteit van de slaap belangrijker is dan de hoeveelheid slaap. Met 4 tot 5 uur slapen is de kernslaap behaald en de basis voor geestelijke en fysiek herstel gelegd. Toch voelt lang niet iedereen zich uitgerust na 4 tot 5 uur slapen. Dat komt door onze manier van leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een slechte zaak lijkt mij. Als je normaal 7 a 8 uur slaap nodig heb en het is ineens veel minder dan gaat er ergens iets niet goed met je! Maar ik denk dat je dat zelf al vermoedt. Ik ken je leeftijd niet, maar vaak zijn dit de voortekenen van een burn- out. Je lichaam moet iedere dag weer energie opladen, gebeurd dat niet voldoende dan ga je over op je reserve energie, dat kan heel lang goed gaan, soms jaren. Als je reserve energie op is dan gaat het goed fout. Dus slaapgebrek is op lange termijn is zeer slecht voor je gezondheid. Hopelijk voor jou heeft het een andere reden. Want dat kan dus ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het leger is het een opdracht om een hele week niet te slapen. Het is niet direct slecht voor je gezondheid, sterker nog, na 3-4 dagen ken je helemaal geen moeheid meer.

Enige nadeel is dat je lichaam niet meer opwarmt, die raakt zijn ritme kwijt, en na een paar dagen kan je lichaam zelf geen warmte maar genereren en moet je andere manieren zoeken om warm te blijven.

Maar alsnog lijkt het mij verstandig om genoeg te slapen, alleen al voor onze veiligheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou me er niet teveel druk om maken.

Accepteer gewoon zoals het is. In het verleden ging ik me zorgen maken als ik om 03:00 nog wakker was. Juist door er zorgen om te maken krijg je problemen en lukt slapen nog slechter.

Slaap als je slaap heb en zo niet, dan niet. Dus de ene avond ben je pas om 02:00 moe en de andere avond ben je om 21:00 al moe. De ene dag verbruik je gewoon meer energie dan de andere.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, je hersens kunnen het heel erg zwaar krijgen. GA ER EEN KEER TUSSEN UIT OFZO!!!!!!!!!!!!