Kun je volledig herstellen van 'niet aangeboren hersenletsel'?

Je hoort de benaming 'niet aangeboren hersenletsel' wel eens voorbij komen op TV. En ik ben enigszins bekend met dit fenomeen...

Mijn vraag is alleen: Is het lichaam gedurende een lange periode in staat om één zogenoemd 'niet aangeboren hersenletsel' volledig te laten herstellen?

Dus net zoals je bijvoorbeeld van allerlei dingen zou kunnen herstellen op termijn...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Er is wel vaak sprake van functieherstel, maar dit is niet hetzelfde als anatomisch herstel!
Herstel na hersenletsel is zelden 100%. Er zijn in de meeste gevallen altijd wel bepaalde restverschijnselen die nooit meer overgaan. Vooral trager denken en reageren en geheugenproblemen zijn beruchte restverschijnselen na hersenletsel. Dat iemand geen restverschijnselen zou hebben na hersenletsel is vaak eerder te wijten aan het slecht onderzoeken van de betreffende persoon, dan aan het feit dat de hersenen zich perfect herstellen.
Dit gaat niet over een hersenschudding, maar over hersenletsel met een aantoonbare beschadiging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit ervaring kan ik zeggen dat jouw verhaal klopt +1. Functieherstel door andere delen is deels mogelijk, maar de beschadigde delen zullen niet meer herstellen. Behalve natuurlijk bij kneuzing en hersenschudding, daar wel, maar dat valt niet on NAH.

Andere antwoorden (8)

Niet altijd, er bestaat ook zoiets als blijvend hersenletsel.

Dat is niet per definitie aangeboren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zover was ik zelf ook al...
Ja dat kan... zie link...

HEEL interessant...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik ben een grote fan van TED.COM, maar dit is een enge dame.
Ze heeft zich fantastisch hersteld van een beroerte, maar dat is niet iedereen gegeven, helaas. Hersenen kunnen zich soms wonderbaarlijk herstellen, maar heel vaak blijf je voor de rest van je leven gehandicapt.
Yomanda-achtige sessies heb je dan niets aan. En daar doet die mevrouw me aan denken, met haar 'Nirvana".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En in hoe verre is dit in scene gezet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij is professor aan een uni in usa, hoor...
Late gevolgen van een hersenletsel

Er bestaat een duidelijk verband tussen de Glasgow Coma Score bij opname en de uitkomst op lange termijn. De meeste patiënten met een score van 13 of meer zullen min of meer restloos genezen, terwijl het er voor patiënten met een score van lager dan 8 vaak somber uit ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verwoord ongeveer mijn standpunt in deze. Er staat me alleen iets bij dat er altijd gesproken werd over 8 Glascow Coma schalen? Is dit op een later tijdstip uitgebreid met nieuwe definities?
De hersenen zijn helaas nog erg onbekend gebied.

Ik vergelijk het met een auto. Als je motor slecht loopt, dan kan je hem afstellen, nieuwe olie erin, nieuew bougies en dergelijke, maar als je met je auto tegen een boom hebt gezeten en je motor door de klap kapot, dan moeten er delen worden vervangen... en als je dit in je hersenen hebt, dan heb je kort gezegd... pech.

Wel kunnen bepaalde functies worden overgenomen door andere delen of bepaalde beperkingen worden verminderd door gebruik te maken van andere vaardigheden, maar herstel.... nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volledig is natuurlijk een moeilijk begrip.

Het gaat er niet om (denk ik) of je 'de oude' wordt, maar je wilt wel zo goed mogelijk zijn. Net als gezonde mensen.

Ik had vorig jaar een motorongeval met als gevolg NAH, lag 3 weken in coma met een Glasgow Score van 3. Lager kan niet. Men vertelde mijn vrouw en kinders een paar keer dat ik het waarschijnlijk niet zou halen.

Ondertussen heb ik mijn rolstoel en krukken ingeleverd. Wel nog cognitieve problemen op geheugen en concentratie gebied. En waanzinnig vermoeid, altijd.
Ik heb een enorm geluk gehad weer zover gekomen te zijn. Of ik ooit weer 'volledig hersteld' zal zijn is afwachten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor deze uitleg...
Ligt eraan wat voor een letsel dit is.
Maar het is zo dat hersenen niet de eigenschap hebben als de rest van ons lichaam. Ze regeneren niet zoals de rest, ze groeien niet meer terug zeg maar.
Hersenen hebben wel de fijne eigenschap dat functies over genomen kunnen worden door andere delen.
Je moet 'herstellen' van hersenen dus niet zien zoals een snee in je hand welke geheel zal dichtgroeien en waar je niks van ziet. Hersenen herstellen niet op die manier.
Elke verloren hersenen cel is ook echt verloren, er komen geen nieuwe voor terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet altijd. Mijn vader is na een paar hersenbloedingen, herseninfarcten en hersenoperaties niet meer wie hij was. Hij heeft artificiele dementie en afasie. Bij een hersenbloeding of -infarct zijn de eerste dagen voor herstel heel belangrijk. Is er in die dagen te weinig herstel, dan is de kans groot dat niet alles meer herstelt. Bij mijn vader zal het niet meer beter worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neurologie is een zwaar verwaarloosde medische uitdaging. Het heeft geen prioriteit omdat andere medische aangelegenheden hoger scoren in de algemene aandacht (virussen, hart- en vaatziekten, nieren etc). Toch zou er enorme winst geboekt kunnen worden door bijv- onderzoek met stamcellen. Bijv-: kunnen stamcellen weer een verbroken verbinding (dwarsleasie) van het ruggemerg volledig herstellen? Het antwoord op je vraag is nu een 'koud klinisch' NEE. Hersenletsel is niet herstelbaar dan enigzins en bij enorme training, al zal de gradatie van het letsel indicatief zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of neurologie een verwaarloosde wetenschap is, is nogal harde uitspraak. Heb je daar een bron van? Een CVA (puur een vaatziekte) is trouwens de grootste leverancier van invaliden.