Is assertiviteit aangeboren?

Iemand die heel assertief is, en heel duidelijk op de voorgrond staat en altijd zijn woordje klaar heeft, is dat aangeboren? En iemand die juist helemaal niet assertief is, altijd op de achtergrond is en waar vaak over heen wordt gelopen is dat ook aangeboren? En hoe ontstaat zoiets dan tijdens de zwangerschap? En heeft de opvoeding geen enkele invloed of heeft dit ook deels invloed?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dit is wat ik vond:

"Er is niet één alles-verklarende theorie waarmee subassertief gedrag te ontrafelen valt. Opvattingen uit de biologie leggen het accent op het ontbreken van bepaalde stoffen in de hersenen en de werking van het zenuwstelsel. Dat zou verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van angsten. Het meest bekend zijn de psychologische theorieën. Deze benadrukken hoe mensen leren van eigen ervaringen (conditionering). Het vermijden van conflicten geeft bijvoorbeeld even opluchting, maar houdt op de lange duur de angst in stand. Daarnaast zouden mensen angst aanleren via het waarnemen van het gedrag van anderen en het krijgen van informatie over bepaalde angstige situaties. Dus als je ziet wat een ander overkomt in een bepaalde situatie, kan dat hetzelfde effect hebben als wanneer je dat zelf zou zijn overkomen. Dat principe gaat ook op voor het lezen of horen van wat anderen hebben meegemaakt. Andere deskundigen wijzen op denkpatronen die niet kloppen of mensen niet verder helpen en zo subassertief gedrag in stand houden. Opvoeders spelen een belangrijke rol door het bieden van steun of het geven van een bepaald voorbeeld. Juist het ontbreken van steun, uitdaging en liefdevolle aanwezigheid is een belangrijke factor bij het aanleren van angst. De verwachtingen vanuit de maatschappij en de daarbij behorende sekserollen zijn eveneens belangrijk bij de kijk op en de waardering van assertief gedrag. Opvoeders bleken minder geneigd om hulp te zoeken voor meisjes met angstklachten dan voor jongens. Onderwijzers beschouwden een stille jongen als problematischer dan een stil meisje. (Peeters & Klumpers, 2005)".

http://coachesinopleiding.webklik.nl/page/oorzaken-subassertiviteit

Dit gaat echter over subassertiviteit, maar ik heb het idee, dat dit dus voor assertiviteit zelf ook geldt, aangezien alle argumenten worden aangedragen.

Assertief zijn kun je (aan)leren, maar er zijn wel degelijk genetische factoren die ervoor kunnen zorgen dat je het bijvoorbeeld al in je karakter hebt zitten. Door alle andere bijkomende omstandigheden zoals opvoeding en maatschappij, wordt iemand zijn assertiviteit gevormd, ofwel aangeleerd.

Hopelijk heb je wat aan het antwoord, het was best een zoektocht. Goeie vraag :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee assertiviteit is zeker niet aangeboren.
opvoeding kan invloed hebben, zeker, het kind heeft/neemt zijn opvoeders als voorbeeld. assertiviteit is een mooie, aan te leren kwaliteit die niet gezien moet worden als een vorm van dominantie, maar meer als een manier om voor zichzelf en of anderen op te komen zonder afbreuk te doen aan de mening of stelling van anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Assertief zoals jij dat beschrijft lijkt meer op extravert en het tegenovergestelde introvert. Het is een voorkeursstijl hoe iemand zich presenteert. Dat kun je al bij jonge kinderen zien. Toch ontwikkelt het zich als gevolg van ervaringen in t leven. Extraverte 'mensen' hoeven niet perse assertief te zijn. Door de 'grote' mond kan de omgeving op afstand gehouden worden.