Nee, per definitie niet.
"Dementie" is een syndroomdiagnose, waarbij de patiënt toenemende en onherstelbare cognitieve problemen krijgt op meer dan één gebied, waardoor er in sociale situaties problemen ontstaan. Dit zegt dus niets over de oorzaak van de cognitieve problemen. Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie;vaak bedoelen mensen met "dementie" eigenlijk "ziekte van Alzheimer" maar voor een arts zijn de twee niet gelijk aan elkaar.

Pas de laatste jaren worden de oorzaken van verschillende vormen ontrafeld. Bij elke vorm is er schade aan de hersenen zelf. Dit soort schade geeft geen afwijkingen in het bloed.

Het is wel zo dat er aandoeningen zijn die een beeld kunnen geven, dat lijkt op een dementie. Denk dan bijvoorbeeld aan een trage schildklier of diabetes. Na herstel van de afwijkingen door behandeling nemen de cognitieve problemen weer af; hierbij is dus geen sprake van een dementie.
Bloedonderzoek wordt dus altijd gedaan om andere (behandelbare) aandoeningen uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, vrijwel niet. Screenen op afwijkingen in het bloedbeeld levert bij minder dan één procent een behandelbare oorzaak van dementie op.
Amadea