Ik ben ontzettend snel gestresst, wat kan ik doen om te ontspannen?

Ik kan tijd heel slecht inschatten en 's ochtends denk ik daardoor altijd dat ik te laat kom -en dat vind ik heel vervelend- en dan stress ik helemaal om maar op tijd te zijn, vaak heb ik dan nog tijd over op school maar vind het gewoon HEEL erg vervelend. Ook wil ik heel vroeg naar bed door de weeks, en het liefst ook nog even voor de tv zitten, al is het maar een kwartiertje, maar dan schiet ik in de stress wat ik nog moet doen, en dat ik nog moet douchen, tanden poesten, tas in pakken enz. enz. en TOCH wil ik op tijd in bed liggen. -ik ben ook bang dat als ik namelijk niet optijd in bed lig, ik er 's ochtens niet snel uitkom en alleen nog maar meer in de stress schiet-

Ik heb ook altijd hoofdpijn en pijn in mn nek, ik las dat het stress zou kunnen zijn, en dat zou best kunnen, maar hoe kan ik me ontspannen?
ik heb s ochtnes ook zo'n gespannen gevoel in mn maag, ik vind het helemaal niet eng op school of wat dan ook maar wil gewoon absoluut niet te laat komen enzo..

Dus als jullie ontspanningstruukjes weten, kom ik misschien ook van de hoofdpijn/nekpijn af, en gaan de dagen sowieso al lekkerder.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.4K

Het beste antwoord

Wat ik lees uit je tekst is: angst / bang zijn.
Niet de stress zelf, maar de angst, die erachter zit maakt, dat je gestresst bent.
Dus de angst om te laat te komen, de tijd niet in te kunnen schatten is m.i. de reden, waardoor je gestresst raakt.

Dan is de volgende logische stap om bij jezelf na te gaan, waaróm je zo bang bent om te laat te komen.
Heb je het misschien wel eens meegemaakt en leverde je dat een nare ervaring op?
Stel je es voor, dat je vreeeeeeselijk te laat komt op school. Wat gebeurt er dan, wat voel je, wat denk je?
En daarbij: wat gebeurt er precies op school als je te laat bent? Wat is het allerergste wat je zou kunnen overkomen? Wordt je van school gestuurd? Wordt je door de hele klas uitgelachen en ga je totaal af voor je idee? Willen je vrienden en vriendinnen opeens geen contact meer met je?

En dan is de vraag als je het allemaal zo bekijkt, is die angst wel reëel? Waarschijnlijk zal je tot de conclusie komen van niet.
Dat is het moment, dat je die angst kan gaan loslaten.
Door je iedere keer opnieuw bewust te realiseren: oja, het is niet erg als ik een keertje te laat kom; ik hoef helemaal niet bang te zijn.

Misschien kan je dan es proberen, om wat langer dan een kwartiertje tv te kijken en te kijken wat er gebeurt. En je bewust blijven, dat er niks ergs kan gebeuren, als je 20 minuten tv kijkt.

Waarschijnlijk heb je meer aan het inzien en aanpakken van je angst, dan aan ontspanningstechnieken.
Maar ze kunnen je wel helpen om kalmer te worden, bijvoorbeeld de buikademhaling.
Ga lekker rustig zitten, leg je handen op je buik en voel je buik bewegen bij het in- en uitademen. Je buik zet wat uit bij de inademing en zakt weer wat terug bij de uitademing. Doe dat een poosje, wees je bewust van je adem. Verander er niks aan, alleen concentreren op die adem. In en uit, in en uit.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Kijk eens op de klok hoe lang je er overdoet om 's morgens naar school te gaan en 's avonds naar bed, dan hoef je niet meer te schatten maar dan weet je het exact, neem een minuutje of 10 extra en dan kan je niets gebeuren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom je wel eens te laat ? En wat gebeurt er dan?
Heb wat meer vertrouwen in jezelf en leer te relativeren. Dan zal de stress vanzelf afnemen.
De wereld vergaat niet als je een half uurtje korter slaapt en zelfs als je eens te laat komt, ook dan vallen er geen gewonden. Je dat realiseren is relativeren.
Hiervoor heb je geeb trucs voor nodig , je moet gwn chille en jezelf positief maken. Kijk sochtends op je wekkerradio je weet wanneer je uit huis moet om niet te laat op school te zijn( neem ik aan) en ga gwn wat eerder je dingen doen savonds en chill out! Je creërt al je stress zelf, dus je kan het ook omzette naar positief ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof injezelf ik heb totaal ( serieus) geen discipline structuur of whatsoever chill m ! Geniet van t leven!
Jij hebt duidelijk structuur nodig - en als je dat zelf nog niet kan, zullen je ouders je daar nog bij moeten helpen.
Maar dan moet je ook wel zelf meewerken, door niet als je moeder zegt ' nu even douchen' of 'nu je tas inpakken' of ' nu je tanden poetsen' nog een half uur tijd te rekken, want dan komt er weer niks van en denkt je moeder ook : zoek het lekker uit.

Natuurlijk is het verleidelijk om nog vijf minuten te blijven liggen, nog net iets langer teeevee te kijken, nog even dat spelletje af te maken. Maar als je tijd hebt voor al die onzin, heb je dus OOK tijd genoeg om de dagelijkse routine op te pakken.

Maak desnoods voor jezelf een schemaatje :
neem een stopwatch en kijk hoe lang je bezig bent met elk taakje afzonderlijk. Dan weet je precies hoeveel minuten voor bedtijd je moet beginnen met plassen / douchen / tanden poetsen etc. om op tijd in bed te liggen. Want als je denkt dat dat vijf minuten duurt terwijl je er altijd een uur mee bezig bent, ja, dan blijft het haasten en stressen en tegen de feiten aanlopen.
Ook kun je proberen in elk geval je huiswerk, je tas, douchen, kleren klaarleggen voor morgen, etc, affijn, ALLES behalve tandenpoetsen heel ruim VOOR bedtijd te doen, zodat je als het zo laat is, alleen nog maar hoeft te poetsen en te plassen. Dat scheelt stukken.

Stukje kennis dus, van hoe lang de dingen ECHT duren (en een beetje speling) , stukje inplannen EN een stukje discipline / zelfbeheersing. De eerste twee zijn makkelijk (aan) te leren, voor het tweede zul je je toch echt even moeten inzetten ; dat kan niemand anders voor je doen.

Je zult zien, als je dat half uurtje teevee per dag kunt missen (en wat MIS je nou helemaal ?) en niet alles op de late avond laat aankomen, dat je je in zijn geheel een stuk lekkerder in je vel zult voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien helpt het een tijdschemaatje op te stellen.Bijvoorbeeld al je huiswerk voor het eten af hebben en je tas al ingepakt..na het eten verdient ontspannen. En denk er eens over na of die stress gegrond is..ben je echt zo slecht in het inschatten van de tijd? Is het dan echt zo'n ramp om te laat te komen? Waarom is dat zo vervelend? Volgens mij doe je je best en beter kan niet toch?Misschien wil je alles perse goed doen en daar is niets mis mee maar...wees niet te streng op jezelf en onderschat jezelf niet. En als je dan in je bed ligt:de zorgen zijn voor morgen toch? Wat heel ontspannend werkt is goed ademhalen,zoek er maar eens wat over op:ademhalings en ontspanningsoefeningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij moet jij op zoek gaan naar regelmaat. Als je dingen al zo lang doet, dan doe je die altijd wel met dezelfde inspanning en dezelfde tijd. Neem die tijd eens op.
Hoe lang douche je, poets je je tanden, duurt de weg naar school.

Zelf heb ik mijn wekker s' ochtends om 6:30 staan. Terwijl ik om 08:10 weg moet. Ik heb ruim 1,5uur om mijn ding(en) te doen. En die kan ik heel rustig aan doen. Heerlijk is dat.

Hoe langer je iets al doet, hoe beter je het kunt inschatten. Maar ook hoe sneller je zo iets gedaan krijgt.

Routine is voor jou de sleutel. Toen ik nog met de trein ging. Ging ik 20min van te voren weg. Terwijl het 10min lopen is. Die 10 min wacht ik wel op het station. Zo heb ik voor, tijdens en na de reis naar het station absoluut geen stress om te laat te komen. Dan kan zelfs een stoplicht langer op rood gaan staan.

Vind je het zonde van je tijd, bedenk dat dat je nu de absolute stress ervaart. En probeer het eens voor een weekje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent jezelf continu aan het kwellen, en onder druk aan het zetten, dus ik vind het niet zo vreemd dat je stress hebt, en de daaruit voortvloeiende nek/hoofdpijn. Ik kan me aansluiten bij bovengenoemde zorg voor jezelf door de rust erin te houden en een schema te maken zodat je regelmaat hebt. En vooral ook houdt! Is mss niet leuk als er een leuke serie op is or whatever, maar je bent jezelf te slim af als je de hele tijd jezelf opjaagt en in angst leeft.

Keyword is dus rust, en jezelf de tijd gunnen om adem te halen, ademhalingsoefeningen (vanuit je bekkenbodem) zouden hierbij kunnen helpen. Als je niet weet hoe dat moet, stuur maar een berichtje dan mail ik ze je wel...succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stress begint vaak met angst, net als bij jou. Je leeft met de angst om te laat te komen, niet genoeg tijd te hebben voor wat je wilt/moet doen, en laat je regeren door de klok. Beter gezegd: door jouw idee van 'ik heb niet genoeg tijd om...' Dit is een IDEE, een overtuiging. En die kun je veranderen. Net als je overtuiging dat je heel slecht kunt inschatten hoe lang je ergens mee bezig bent. En je overtuiging dat je niet snel genoeg je bed uit kunt komen wanneer je er niet op tijd in ligt.

Rust in je leven begint bij rust in je hoofd. Probeer je bewust te worden van wat er in je koppie rondgaat en pas je denken zoveel mogelijk aan. Stel jezelf gerust wanneer nodig.
In vergelijkbare situaties maak ik een soort mantra voor mezelf. Een paar voorbeelden:

Ik weet precies hoeveel tijd ik nodig heb om (mijn dingen) te doen.
Er is altijd genoeg tijd over voor (wat ik leuk vind maar niet nodig is).
Ik ben altijd ruim op tijd (waar ik naartoe moet, op school, in bed enz.).

Ik ontspan mijn lichaam volledig; ik slaap diep en rustig en word altijd uitgerust en op tijd weer wakker.

Ik laat de spanning in (waar die zit) nu los.

Speel met de woorden totdat je iets hebt gevonden dat voor jou lekker loopt en goed aanvoelt. Herhaal dit in gedachten telkens wanneer je merkt dat je je weer loopt druk te maken. Concentreer je op de woorden en merk waar er spanning in je lijf zit. Denk erachteraan zoiets als 'ik laat de spanning die dit veroorzaakt nu los'.

Wat ook helpt, is voor het slapen gaan heel diep ademhalen en dan je mantra in gedachten herhalen. Geheid dat je begint te gapen en binnen de kortste keren onder zeil bent!