Welke psychische stoornis is het ergste?

Dan bedoel bij welke stoornis de meeste mensen zelfmoord plegen, en welke stoornis het gevaarlijks is. Ik weet dat Schizofrenie en Borderline gevaarlijk kunnen zijn, maar zijn er meerdere?
Overigens ik vind alle psychische stoornissen erg, maar ik ben gewoon benieuwd welke mensen het gewoon erg zwaar hebben met zo´n stoornis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
12.1K

Het beste antwoord

Bij depressies en manisch-depressiviteit kunnen zelfmoorden voorkomen. Ook bij andere stoornissen trouwens, maar het gebeurt vaker bij deze stoornissen. Bij stoornissen waarbij hallucinaties een rol spelen kunnen risicovolle situaties ontstaan. Zo kan iemand in een waan zichzelf of een ander iets aandoen, omdat hij/zij oprecht denkt in gevaar te zijn. Met sommige stoornissen is het moeilijk te leren functioneren in de maatschappij, waardoor je er ook meer 'last' van kan hebben als patiënt zelf of als omgeving van de patiënt. Dit is ook erg afhankelijk van de mate waarin iemand een stoornis heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je vraag is denk ik niet te beantwoorden, want het gaat erom, hoe iemand zijn psychische stoornis beleeft, of in hoeverre hij eronder lijdt.
Ik zou me kunnen voorstellen dat 2 mensen met een ernstige depressie, dit heel verschillend ervaren.
De een zal er bijna gek van worden, terwijl de ander er zich bij neerlegt, en denkt dat er betere tijden komen.

Je vraag bij welke stoornis de meeste mensen zelfmoord plegen, valt dan ook niet te beantwoorden. Mensen plegen zelfmoord, als ze geen enkele uitweg meer zien, en dat kan voortkomen uit tal van totaal verschillende psychische stoornissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Psychische ziekten waarbij depressie een rol speelt. Ik neem aan dat je voor de patiënt zelf bedoelt? Wanen of hallucinaties hoeven lang niet altijd onprettig te zijn voor de persoon zelf maar dat zijn depressieve gevoelens (het komt nooit meer goed) per definitie wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de zwaarste psychisch gestoorden zijn diegene die zich in een psychotisch beeld wanen,persoonlijkheidsstoornissen hebben en dat in combinatie met een verslavingsprobleem en ernstige verwaarlozing.
Zij weigeren medicijnen in te nemen en moeten daardoor altijd gedwongen opgenomen worden omdat ze een gevaar vormen voor zichzelf en hun omgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
spontane zelfmoord depressie dus als je het niet ziet aankomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vraag is niet te beantwoorden. Sommige mensen hebben het moeilijk met een cocaineverslaving zeker wanneer ze afkicken. Anderen hebben hallucinaties ook dat is moeilijk vooral als de mensen denken dat je gek bent.
Je kan lijden geen cijfer geven. Iedereen voelt zijn/haar lijden het ergst.
Ik ben zelf depressief en heb meerdere keren op het punt gestaan er een einde aan te maken. Door de zelfmoord van Antonie Kamerling heb ik vandaag een behoorlijk zware dag gehad omdat ik toch weer nadacht over mijn sh*t momenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik als bordeliner vind er goed mee te leven. Ik heb dan ook een milde vorm. De stoornis is vaak aangeboren en daarna is het aan jezelf hoe je er mee omgaat. Soms heb je het helemaal niet voor het zeggen en weet je niet eens dat je de stoornis heb. Dan kan je leven erg zwaar zijn.
Geen relaties of baan behouden of verbintenissen aangaan.

Dus de ergste stoornis is die waar je niet mee om kunt gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet alleen dat onze zoon PDD NOS heeft en verschillende symptomen toont van extreem gedrag, in de breedste zin van het woord..wil altijd alles uitproberen, bewijzen, voelen, ruiken, weten , proeven, horen..
Het lijkt voor de buitenwereld niet gevaarlijk maar je moet een s meemaken dat hij 20 slaappillen inneemt om uit te proberen hoe het voelt als je bijna dood kunt gaan..
of als hij zonder zijn hulpmiddelen de straat op gaat om te proberen hoe lang het duurt voor hij in de problemen komt en wat voor problemen dan..
Of hij zit dagen in een hoek van de kamer met een deken over zich heen omdat hij ervan overtuigd is dat niemand hem wil zien..
Of rookt 8 joints na elkaar om zich eindelijk wel eens lekker te kunnen voelen..en erger nog: hij wil de verhalen over speedgebruik ontzenuwen en gebruikt dat daarom ook op de meest onverwachte momenten ( net voor een familie-uitje of zo?) of je vind het op een ochtend in bed shakend en zwetend omdat hij wilde weten hoe een paddo smaakt...
Ik vind dan ook PDD Nos een zeer gevaarlijke ziekte: juist omdat elke patiënt anders is en op verschillende manieren kan reageren/handelen met helaas ook vaak zelfdoding als gevolg..