Hoe ondersteun je een alcoholist die wil stoppen met drinken het beste als zijn haar close friend of partner?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Hoi, beste is naar de voordelen van gebruik te vragen: doe dat met open vragen: wat, hoe en waarom enz. Alcohol heeft nl ook voordelen voor de gebruiker. Vraag dan naar de nadelen: vaak volgt er een klein lijst je. Vul dit aan met; fysiek, slaap je goed (vaak rusteloos en zweten) , kater kun je uitdiepen door link te leggen naar: concentratie, heb je altijd zin iets af te maken, schuif je dingen voor je uit, wanneer verlang je naar je eerste glas:

Na de nadelen kun je vragen of degene die niet wil gaan opheffen.
Let op gebruik geen eigen normen over gebruik en blijf weg uit waarde oordeel over het gebruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit zijn toch wel de beste dingen die je kan doen:
Oprechte aandacht, Luisteren, Blijf interesse tonen, Help bij het afsluiten.
Mocht het niet lukken probeer dan samen een oplossing te vinden, zoals naar de huisarts etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alcoholisten hebben vaak het idee een nutteloos persoon te zijn. Jullie zouden samen een goed doel kunnen steunen.?
Als iemand er voor gaat andere mensen, kinderen of dieren te helpen dan is hij/zij automatisch meer tevreden over zichzelf en de wereld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een alcoholist moet echt met z'n kop door de muur zijn gegaan, om te kunnen stoppen met drinken. 'Willen' stoppen geeft een intentie aan : het besluit is dus nog niet genomen...Dit betekent, dat elk excuus om te drinken (nog) aangegrepen kan (en zal! !!) worden.

Pas als een alcoholist beseft, dat doorgaan met drinken betekent, dat hij/zij álles zal verliezen wat er nog over is in zijn/haar leven, zal hij/zij het besluit kunnen nemen hulp te zoeken.

De weg is dan : huisarts, en vervolgens een groep 'droge' alcoholisten zoeken, die precies weten wat hij/zij doormaakt, en daardoor precies de juiste steun kunnen geven. Ik heb zelf hulp gevonden bij AA, en ben nu ruim 4 1/2 jaar 'droog'.
Mijn steun en toeverlaat was mijn zusje, die erin geloofde, dat ik het zou kunnen, en die steeds zei, dat ze zo trots op me was. Maar de 'moeilijke' momenten kon ik niet met haar bespreken, omdat zij niet kon bevatten, hoe afhankelijk je kan zijn van dat enige vriendje uit die tijd : mijn drankje(s). Bovendien maakte zij zich dan zorgen, dat ik tóch weer in de verleiding zou komen of was gekomen....

Bij AA kon ik dit wél : iedereen is daar geweest, en kent alle smoesjes en uitvluchten, en ook de diepe, diepe spijt om de verloren jaren en alle andere dingen die je verliest als verslaafde : je vrienden, je baan, je zelfrespect door de vele leugens en het egoisme, dat een verslaving met zich meebrengt, waardoor je anderen regelmatig in de steek laat, en vindt, dat 'zij' maar moeten begrijpen, dat je soms niet aanspreekbaar of beschikbaar bent, of weer eens niets op komt dagen.

Als je partner / close friend hulp gezocht en gevonden heeft, kan jij dat het beste ook doen bij lotgenoten - bij AlAnon zijn allemaal mensen, die een verslaafde van dichtbij hebben meegemaakt, en proberen te steunen bij het ophoogklimmen uit die diepe, diepe kuil. De alcoholist moet heel veel zélf doen, maar het juiste woord op de juiste tijd kan enorm helpen. Je 'lotgenoten-partners-van-alci's' kunnen je helpen, dat juiste woord te weten en te uiten op het juiste moment.
Een alcoholist moet nl. niet alleen lichamelijk 'droog' worden, maar vooral ook geestelijk, en dat duurt langer dan het 'afkicken' van de drank. Je moet dan denken in maanden, zoniet een paar jaar....

Ik wens jou en de partner wijsheid, geduld en veel warme liefde toe in de komende tijd!