Kan het kwaad om regelmatig kauwgom te nuttigen als je droge mond hebt?

Hallo,

ik heb last van aanhoudende droge mond en keel (volgens mij en mijn huisarts zou de oorzaak aan de antidepressiva liggen die ik gebruik).

Kauwgom verhelpt dit probleem maar soms moet ik stuk of 5-6 kauwgoms op een dag nuttigen, kan dat kwaad op termijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag. Inderdaad een bekend en veel voorkomend probleem bij antidepressiva. Zo ben ik aan veel gaatjes gekomen in mijn voorste tanden.
Ik houd echter helemaal niet van kauwgom kauwen. Ben superbenieuwd of iemand ook nog een alternatief weet...
(overigens is een oplossing voor droge ogen ook welkom, ik heb druppels van de opticien gekregen, maar die helpen nog geen half uur).

Het beste antwoord

Nee, 5 á 6 kauwgum/dag is ook niet zo heel erg veel. Neem wel suikervrije kauwgum ivm je gebit:

Kauw op kauwgom om uw speekselproductie te stimuleren (er zelfs een speciale kauwgom tegen een droge mond). Kauwgom met Xylitol is goed voor de speekselproductie en beschermt tegen gaatjes.

http://www.umcg.nl/NL/Zorg/Volwassenen/zob2/Hoofd_halskanker/Kanker_in_het_hoofd_halsgebied/Speekselklierkanker/Bijwerkingen/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee hoor, dit kan geen kwaad. Door het kauwen op kauwgom maak je meer speeksel aan, wat bij een droge mond goed kan helpen.

Alleen wanneer je last krijgt van je darmen even opletten en desnoods van merk wisselen. De zoetstof die erin zit, als vervanger van suiker, kan darmklachten veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Af en toe een kauwgompje kan geen kwaad, kauwgom heeft zijn voor en nadelen, er zijn soorten die het krijgen van gaatjes voorkomen. De meeste soorten zijn suikervrij, deze bevatten echter een middel dat bij veelvuldig gebruik laxerend dan werken en pijn in de maag en darmen kan veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan geen kwaad, mits je suikervrije kauwgom gebruikt en je geen kroon of (slotjes)beugel hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee,je hebt een paar voordelen
1 lekker
2 helpt je af van droge keel
3 en je kunt het goed nuttige voor stress
allen niet te veel probleem gaatjes!!