kan je van soep alleen aansterken en zwaarder worden terug ?

ik zit met keelkanker te kampen en door de chemo en medicatie heb ik nu aften in de mond en binnenkant lippen.Het enige dat ik kan eten is soep en puddinkjes.Is soep alleen nu echt de oplossing ?

Toegevoegd na 14 minuten:
met een blender ben ik al bezig maar door die aften kan der alles niet zomaar bij .De meeste producten geven een heel prikkelende werking in de mond,,voornamelijk de lippen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er geen mogelijkheid om in het ziekenhuis te vragen naar van die drankjes volgens mij nutridrink? Daar zit in een kleine vloeibare hoeveelheid veel voedingsstoffen in.
heel veel sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.femistyle.be/forums/gezonde-voeding-amp%3B-dieet/32895-dieet-om-bij-te-komen.html en naar een dietist gaan, Sterkte!

Antwoorden (5)

Dat hangt van de soep af natuurlijk :-) een soep gemaakt van verse groenten en vers vlees is zeker niet ongezond.

Je kunt natuurlijk kijken of je zachte groenten kan eten, bijvoorbeeld bloemkool e.d.

Toegevoegd na 1 minuut:
En aardappel puree, en zacht vlees zoals kip en draadjes vlees.

En dat vergat ik nog, ik wens je heel veel sterkte en beterschap.
12 jaar geleden
Nee, dat is niet de enige oplossing.

Kakerpatienten hebben recht of hulp van een dietiste.
De dietiste van mijn man adviseerde hem nog eens
die bijvoedingen van Nutricia te proberen.
Die had hij al eerder gehad, maar vond ze niet lekker
Nu zouden er nieuwe smaken zijn.
Dus bestelde zij een proefverpakking.
Er kwam een grote doos thuis met allerhande spul,
soepjes en pudding en fruithapjesetc.
Misschien vind jij het wel lekker.
http://nutriciamedical.be/product.php?id=3

En anders moet je dus de dietiste om advies vragen.

Dus gooi ik regelmatig van alles en nog wat in de blender.
Aardappelen en rijst en groente met stukjes kip etc.
Ik maak zelf soep en doe er voor hem flink wat room bij.
Ik maak zelf pudding en gooi op die van hem flink wat slagroom.

Een blender is voor jou dus een uitkomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Blender is een heel goed idee, dingen pureren, smoothies maken etc. En Nutricia is ook best goed tegenwoordig.
Allen soep is ook niet voldoende, informeer eens naar
Astronauten voeding.
Ik wens je het allerbeste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kook in ieder geval de voedingsmiddelen die normaal ook gekookt worden voordat je ze pureert. Vermijd vooral geen eiwitten omdat weerzin tegen eten zich het eerste uit in vermijden van eiwitten. Probeer ze zo lekker mogelijk te bereiden. Gehakt kun je bijvoorbeeld ook door de soep doen zonder er balletjes van te maken. Vraag aan je arts je een lidocaïne gel of iets dergelijks voor te schrijven om de pijnlijke plekken aan te stippen voor je gaat eten.

Vervelend dat je niet alles zomaar kunt eten, zeker gezien de oorzaak, waarvoor sterkte gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel. Er komt inderdaad veel meer bij kijken om bij eetproblemen toch een volwaardige voeding binnen te krijgen. Ik zou bijvoorbeeld graag tomaat in die soep doen maar dat is ook ietwat zuur. Maar inderdaad, gewoon zo volwaardig mogelijke voeding, staafmixer erdoor of in de blender en opdrinken, al dan niet met water verdund. En niet te bang zijn om aan te vullen met wat supplementen.
Zeker als je ook aan moet komen, en voor langere tijd bent aangewezen op aangepaste voeding, ga je het niet redden met alleen soep en pudding. Je krijgt daarmee gewoon niet alle voedingsmiddelen binnen die je nodig hebt, en dat heb je juist enórm nodig in jouw geval.

De mogelijkheid is al genoemd, maar er bestaan allerhande soorten drinkvoeding. O.a. van nutricia, maar er zijn veel, veel meer merken die drinkvoeding leveren. Ook zijn er vele soorten: zo is er voeding die alleen energieverrijkt is, voeding die energie- én eiwitverrijkt is, voeding met extra vezels, etc. Bepaalde soorten drinkvoeding zijn uitsluitend bedoeld als aanvulling op de normale voeding, maar er zijn ook soorten drinkvoeding die de normale voeding volledig (kunnen) vervangen. Dat betekent dat er alles inzit wat je nodig hebt. Uiteraard is er ook veel andere voeding mogelijk, de blender is een goed hulpmiddel dan. Maar voor echt volwaardige voeding, denk ik dat je in dit geval ook aanvullende dieetvoeding nodig zult hebben.

Bij slikproblemen is soms hele vloeibare voeding moeilijk, dan kunnen de pudding-soorten uitkomst bieden. Ook die zijn er in soorten en maten. Tegenwoordig zijn er zelfs soepvarianten te krijgen, alles dus verkrijgbaar als volledige voeding.

Drinkvoeding van dit soort valt onder dieetvoeding, en moet voorgeschreven worden door een diëtiste. Je bent van België, zo te lezen; in Nederland wordt deze voeding op voorschrift van een diëtist, volledig vergoed. Het lijkt me verstandig om hierover te overleggen met je arts, en ook te informeren naar de mogelijkheden van vergoeding. Goedkoop is het namelijk niet, maar voeding is écht essentiëel als je ziek bent en/of aan moet sterken, en als kankerpatiënt kun je het je niet permitteren om onvolwaardige voeding te gebruiken. Ik weet niet welke voeding voor u geschikt is en welke voeding wel en niet zou lukken, maar meestal kun je aan het begin een divers smakenpakket bestellen, zodat je allerlei verschillende smaken, merken en soorten kunt uitproberen.

Kijk voor de gein eens in de webwinkel van bijvoorbeeld Sorgente, die levert o.a. drinkvoeding. Je kunt niet bestellen zonder recept, maar zo kun je wel een idee krijgen van de veelheid een soorten en smaken van (deels) vloeibare dieetvoeding die verkrijgbaar zijn: http://www.sorgente.nl/webwinkel/drinkvoeding.htm