Kun je griep 'sneller laten komen'?

Van het weekend had ik een interessant gespreksonderwerp met vrienden.

Stel, je schat de kans erg groot dat je besmet bent met het griepvirus/verkoudheid, maar over een aantal dagen heb je een belangrijk examen of iets in die richting.

Zijn er dan dingen die je kunt doen om de griep op dat moment te laten komen in plaats van juist op het ongeschikte moment?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Een ziekte heeft een bepaalde tijd nodig tussen besmetting en de eerste verschijnselen (incubatietijd). Daar valt niet mee te schuiven, ben ik bang. Het heeft te maken met de reactie van je lichaam op de bacteriën of het virus dat je aan het ziekmaken is. Dat heeft gewoon tijd nodig. Versnellen of vertragen kan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wie eenmaal bevangen is door de griep, kan er niets aan doen om sneller beter te worden. Het enige medicijn is uitzieken. Er zijn wel middelen bij de drogist of apotheek te koop die de klachten, die gepaard gaan met griep, verlichten. Denk hierbij aan pijnstillers tegen pijn en koorts, hoestdrank en eventueel neusdruppels bij verkoudheid
Je kan dat niet sneller laten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Punt een hangt het van je conditie af of je die griep wel echt krijgt, ook al zou je in aanraking geweest zijn met het virus.
Punt twee hangt het van je conditie af hoe ernstig die griep zich dan zal manifesteren.
Punt drie: als je die griep echt zou krijgen, dan is die niet
"over een aantal dagen" over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een beetje onorthodox maar tegenwoordig zou je naar een griepfeestje kunnen gaan om daar griep te kunnen oplopen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee er is niets wat je kan doen om de griep sneller te laten komen. Die virussen doen gewoon hun eigen zin. De incubatieperiode duurt gemiddeld 1 tot 4 dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je gedrag alvast aanpassen. Sinaasappels persen, frisse lucht, voldoende rust, geen alcohol. Zodat je lichamelijk "sterk" bent als de griep op z'n hardst toeslaat.

Maar het kan best zijn dat je conditie zo goed is dat de griep aan je voorbij gaat. Of dat je al eens verkouden bent geweest en daarmee eeen mild griepje hebt gehad.

Je hebt geen regie over de griep. Komt-ie, dan komt-ie.