Als een dierenvacht isoleert tegen de kou én de warmte, waarom doen mensen dan juist hun kleren uit als het warm is?

Toegevoegd na 7 minuten:
Werkt kleding dan niet isolerend tegen warmte?

14 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (9)

Op een uitzondering na hebben wij geen vacht wij hebben alleen een kale huid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is bekend dat je met warmte witte luchtige wijde kleding koeler is dan naakt lopen.
Het uitkleden is een idee dat het koeler is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lichaam produceert warmte. Die warmte moet weg, anders raken we oververhit.

Als het koud is, lukt het kwijtraken van die warmte zonder problemen - dan moeten we juist zorgen dat we niet teveel afkoelen.

Als het heet is, hebben we drie manieren om onze warmte kwijt te raken:

--  Geleiding, naar de koudere buitenlucht.
--  Straling, naar de koudere omgeving.
--  Zweten, vanwege de verdampingswarmte van water.

Zolang de temperatuur van de omgeving lager is dan 37 °C, werken geleiding en straling prima. Maar: die werken alleen als we ons *niet* isoleren. Er is juist zo veel mogelijk contact nodig tussen de huid en de omgeving om warmte kwijt te kunnen raken op deze twee manieren (geleiding en straling).

Wordt de temperatuur van de omgeving hoger dan 37 °C, dan rest nog slechts zweten. Ook daarvoor moeten we kleding uittrekken, anders kan ons zweet niet verdampen, en juist dat verdampen levert verkoeling.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens begint dat zweten al ruim onder de 37 °C, omdat het ook dan al een flinke bijdrage levert aan de koeling, naast geleiding en straling.

Toegevoegd na 19 minuten:
In felle hitte moet je wél kleding dragen. Doe je dat niet, dan stel je jezelf bloot aan de warmtestraling van de omgeving, en warm je dus juist op door die straling, die je normaal zou gebruiken om af te koelen.

Die kleding moet wel luchtig zijn. Dus geen dierenvacht! Die luchtige kleding zorgt dat de warmtestraling buitenblijft. Je kunt nog steeds goed zweten (zolang je kleding waterdamp doorlaat). Door te zweten koel je af, en creëer je onder je kleding zelfs een laagje koelere lucht.
Cryofiel
14 jaar geleden
Omdat we anders onze warmte niet kwijt kunnen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet zo, in de woestijn kleden de nomaden zich dik in de wol om niet te warm te worden, het is een typisch Nederlands trekje om kleding bij warmte uit te doen...

Isolatie is weerstand tegen warmtedoorgifte... Warmte bestaat, en in feite bestaat koude niet, koude is de afwezigheid van warmte... Koude is warmte-tekort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn natuurlijk verschillende gradaties van warm. Als het redelijk warm is, is het zonder kleding koeler. Maar als het echt heet is, is het zonder kleding juist heter. Je moet dan ook als het echt heet is kleding dragen om je te beschermen tegen verbranding. Op dat moment isoleert het je inderdaad tegen de warmte: er komt een laagje dat de hitte buiten houdt.
Het ligt er gewoon aan waar het warmer is: onder je kleding of erbuiten. Als het eronder warmer is, is zonder kleding natuurlijk koeler; als het erbuiten warmer is, is met kleding juist koeler.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om beter te kunnen zweten en de huid te laten ademen, kan je beter je kleding uit doen of iets luchtigs (wit) aan trekken.. dieren raken hun warmte kwijt volgens mij niet alleen via de huid/zweetklieren maar vooral vanuit hun bek door te hijgen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleding aan is in bijna alle gevallen koeler dan kleding uit, al ligt het well eraan waarvan de kleding gemaakt is ,katoen,linnen en andere natuurlijke materialen noemen het zweet op en verspreiden dit door de stof waarna dit begint te verdampen door het vasthouden van het vocht verdampthet geleidelijker (het druipt minder)en dus zweet je minder,het uittrekken van kleding zie je dan ook vooornamelijk bij volkeren die niet gewend zijn aan echt hoge temperaturen,woestijvolken gaan eigenlijk nooit ongekleed door het leven,een uitzondering is hoge temperatuur en hoge rv ,daar valt het voordeel van geleidelijke verdamping grotedeels weg,vandaar dat in dergelijke culturen zijde als kledingstof een grote rol speelt omdat dit beter koelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik geloof dat bv de Arabieren daar anders over denken. Zij dragen bij die hitte daar witte losse kleding én een doek op het hoofd. Dus wil je enigszins koel blijven: kleren áán. Is ook beter tegen de UV straling, die gevaarlijk is. Daar hebben dieren, vanwege hun vacht, geen last van. Ik denk dat mensen veelal bij warmte hun kleren uit doen om te pronken met hun lichaam.