Waar dienen nagels voor?

Ja goed, handig om brieven mee te openen, mocht je van lange nagels houden.

Volgens mij gebruiken dieren het om hun prooi goed mee vast te grijpen, maar ik heb het idee dat ik wel zonder zou kunnen, tenzij ik iets over het hoofd zie?
Ik vind het alleen maar vervelend en heb de neiging eraan te gaan kauwen als ik me verveel of als ze te lang worden.
Mij lijkt dat ze vanzelf wel weg ge-evolueerd zouden zijn als ze echt geen functie hadden.

Kan iemand uitleggen waarom we niet zonder nagels kunnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Van Wiki:

De functie van de nagels is dat de nagels de zenuwuiteinden in de toppen van de vingers beschermen waardoor er geen eeltvorming plaatsvindt op de vingertoppen. Door de aanwezigheid van de nagels behoudt een dier dus het gevoel in de vingertoppen.

De mens heeft de nagel weten te gebruiken voor onder andere het bewerken van kleine voorwerpen, krabben, pulken enzovoort. In vroegere tijden konden zo ook eetbare wortels uit de grond gekrabd worden.

Menselijke nagels groeien ongeveer 0,1 mm per dag, bij mannen iets sneller dan bij vrouwen [1]. Om een nagel volledig opnieuw te laten aangroeien is ongeveer 6 tot 8 maanden nodig; voor teennagels tot wel 18 maanden. Het huidrandje dat op de nagel aansluit heet nagelriem. Het voorste witte gedeelte van de nagel heet het balba (afgeleid van het Latijnse Alba wat wit betekent). Veel vrouwen laten nagels lang groeien om er aantrekkelijker of vrouwelijker uit te zien. Als de nagels zwak of breekbaar zijn worden ook wel kunstnagels over de bestaande nagels heen bevestigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voor de bescherming dus.
God heeft overal aan gedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je eenvoudig lastige lichaams kriebels weg kunt krabben ?

En vingers en teen uiteinden extra bescherming nodig hebben tegen ongelukken , want dit zijn de gevoeligste plekjes , tastzin .

nb,
Verder ter vergelijk in ieders huidige gevoeligheid , jij jezelf mee kunt koesteren .

Als wij geen nagel hadden dan hadden we in onze vorm -niet zo fijngevoelig in onze vinger en teen kunnen zijn , en om dit te verhelpen ze voller gemaakt moeten worden je vinger of teen niet meer bij je totale oorsprongkelijke functie zou hebben gepast en zouden we naar teen en vinger maartstaven , ander lichamelijke en sociaal gedrag , hebben aangegaan (in groep) .. en ander voedsel tot ons hebben genomen .

Nagels hebben nu steeds minder nut omdat we daar voor in de plaats hulpmiddelen hebben gekregen , en dat is jammer . een lichaam heeft van zichzelf genoeg zat om gelukkig mee te worden .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms moet ik wel eens een nagel die bijvoorbeeld ingescheurd is tot op het vlees afknippen. Dan merk je pas hoe handig een nagel is. Zonder dat kan ik geen dubbeltje van de tafel pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van mij om gitaar te spelen!