Verbrand je je erger bij 100 graden stoom of bij 100 graden water?

Er is een verschil, maar wat weet ik niet precies.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

Bij stoom verbrand je vaak een groter oppervlak. Ook dringt de fijne nevel dieper en gemakkelijker door door je porieën. Verbrandingen door stoom zijn dan ook vaak heftiger.

Toegevoegd na 7 minuten:
Stoom is dus veel erger! Om stoom door je huid af te laten koelen, moet het gasvormige water weer in vloeibare vorm worden veranderd en daarbij wordt veel energie vrijgemaakt. Dit gebeurd in je huid en die krijgt het daarmee veel warmer. Een Turks stoombad op 100 graden is dan ook dodelijk, een scheut kokend water hoeft dit niet te zijn.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ligt eraan hoeveel stoom en hoeveel water. Je kunt uiteindelijk bij beide even erg verbranden, maar de kans bij gewoon kokend water is groter omdat stoom redelijk snel afkoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt van 1 liter water 1200 liter stoom, vergelijk je het zo of 1 op 1 liter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier op GV staat:
"wist je dat stoom ergere brandwonden veroorzaakt dan olie? omdat het nog even doorbrandt, vandaar."
http://www.goeievraag.nl/vraag/pols-verbrand-stoom-frietpan-175.103478
Als frituur minder echt verbrandt dan stoom, zou ik denken dat water minder verbrandt dan frituurvet. Dus stoom verbrandt veel erger dan water.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er zijn artsen die het stomen bij verkoudheid zelf sterk afraden omdat er vaak verbranding door ontstaat. Op zoek naar het antwoord kwam ik dat tegen, ik ben hier zelf verbaasd over. Ik heb de kinderen wel laten stomen en doe het zelf ook.
Stomen ter verlichting van verkoudheidsklachten is ineffectief en gevaarlijk. "Niet meer doen, adviseert kinderarts Martin Baartmans van het Maasstad Ziekenhuis te Rotterdam. Het kan ernstige brandwonden veroorzaken. Vooral kinderen zijn hier vaak het slachtoffer van, ze raken ernstig verwond en zijn voor het leven getekend."
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=6512
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoom is veel erger: om stoom d.m.v. je huid af te koelen, moet de hoeveelheid water niet alleen van 100° C naar kamer temperatuur afgekoeld worden, ook nog moet het gasvormige water omgezet worden in vloeibaar water.

Ter vergelijking: 10 minuten in een (droge) sauna van >100 °C overleeft een mens wel. 10 minuten in een (nat) turks stoombad van >100° C is dodelijk.