hoe kun je ziek worden van de pil?

ik ben 1,5 jaar geleden begonnen aan de pil. toen werd ik daar ziek van en ben ik over gegaan naar een lichtere pil. maar nu vanaf deze maand voel ik dat ik weer telkens ziek wordt door de pil. hoe kan dit?
en kan ik ook bijv. van de pil over gaan op de prikpil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke klachten krijg je er van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vooral een misselijk gevoel. En na een dik half uur moet ik dan eens overgeven..
Ritsuka
12 jaar geleden
Ga naar de huisarts hiermee, je kunt waarschijnlijk niet tegen 1 van de bestanddelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hem al 1.5 jaar slikt, daarna een lichtere slikte en dat ging goed, hoe weet je dan dat je nu weet ziek wordt van de pil? Misschien is er een andere oorzaak?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik weet het niet, ik voel weer dezelfde verschijnselen met het slikken van de pil!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt mij dat je gewoon een griepje heb....
als het 1.5 jaar goed ging met de lichtere pil dan kan het niet opeens fout gaan. het zou dan meer geleidelijk moeten gaan.
Een prikpil is geen optie omdat daar de verhouding van hormonen hoger ligt dan een lichte pil. dus meer kans op bijverschijnselen

Antwoorden (1)

Klachten bij pilgebruik zijn vooral misselijkheid en evt. braken. Sommige vrouwen hebben snel last van hoofdpijn, een onrustige huid, of stemmingsklachten door hormonen. Die kunnen door de pil meer last krijgen, maar ook juist minder. Misselijkheid komt meestal vooral door de oestrogenen in de pil.

Dit komt vooral voor in de eerste dagen en weken dat je de pil gebruikt. Als je ineens weer klachten krijgt terwijl het al een tijd goed ging, vraag ik me af of het wel echt aan de pil ligt. Het is natuurlijk niet onmogelijk, maar de kans is wel vrij klein. Als je toevallig net een ander merk hebt gekregen, zou je nog kunnen uitproberen of het daaraan ligt, en of je deze klachten ook hebt als je teruggaat naar een eerder gebruikt merk. Heb je al geprobeerd de pil 's avonds voor het naar bed gaan te slikken?

Verder is het natuurlijk wel zo dat je lichaam continu verandert op hormonaal gebied, dus het zou kunnen dat je ineens gevoeliger reageert op de pil dan eerst. Dat hoor je vooral wel eens van vrouwen die een periode gestopt zijn met de pil, en daarna weer beginnen.

Je kunt altijd overgaan op een andere pil, of andere manier van hormonale anticonceptie. Het lijkt me alleen wel handig om eerst uit te zoeken of je inderdaad ziek bent van de pil.

De prikpil heeft als voordeel dat er maar één type hormoon inzit, en juist het hormoon dat bij de combinatiepil vaak de oorzaak is van misselijkheid, zit niet in de prikpil. Nadeel is dat het zo'n drie maanden werkt, dus mocht je er niet goed op reageren en toch misselijk worden, dan duurt het wel drie maanden (of wat langer) voordat het uitgewerkt is. Dit nadeel is natuurlijk een voordeel wanneer het goed werkt. Hetzelfde voor/nadeel heb je met de meeste andere oestrogeenvrije methodes, dat zijn het hormoonhoudend spiraaltje en het staafje (implanon). De zgn. minipil heeft ook maar één type hormoon, je zou eventueel kunnen uitproberen hoe je daar op reageert. Word je daar niet misselijk van, dan is de kans redelijk groot dat je met de prikpil ook geen last zult hebben.

Andere methodes die wel met een combinatie van hormonen werken maar toch vaak minder misselijkheidsklachten geven, zijn de nuvaring en de pleister (evra). Beide hoef je maar ééns per week te vervangen. De hormonen komen met deze methoden geleidelijker vrij in je bloed, waardoor je minder pieken en dalen hebt, en dus minder risico op misselijkheid.