zit er maischips minder vet dan in aardappelchips? en Waarom dan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.2K
SimonV
4 jaar geleden
Zie hier:
https://www.prevention.com/food-nutrition/healthy-eating/a20452679/healthier-choice-potato-chips-or-tortilla-chips/
http://www.eatingwell.com/article/283569/do-healthy-chips-exist-potato-chips-vs-tortilla-chips/
Utrecht
4 jaar geleden
en kleur-, geur- en smaakstoffen in kruiden??
Als er verschil zit in calorieën zal het zijn of de chips gebakken zijn in de oven of in vet (gefrituurd). Aardappelchips worden doorgaans gefrituurd en maischips in een oven. Dat maakt het versch9=il.
fremar
4 jaar geleden
Maïschips bevatten minder calorieën dan aardappelchips. Het scheelt niet veel, maar dit het vervangen van gewone chips door maïschips helpt natuurlijk wel wanneer je dagelijks 100 gram chips eet. Maar wanneer je af wilt vallen is het sowieso niet verstandig om chips te eten. Maar wat is nu gezonder? Helaas is dat niet zo gemakkelijk te zeggen. Het is geheel afhankelijk van welke olie bijvoorbeeld is gebruikt om de chips te bereiden. Ook kunnen er in kruiden die worden gebruikt veel kleur-, geur- en smaakstoffen zitten
LeonardN
4 jaar geleden
@Utrecht Hier een uitleg (ik zeg niet dat dit voor alle mais/aardappel chips geldt) https://schooltv.nl/video/hoe-wordt-tortillachips-gemaakt-van-mais-tot-kaassnack/
"De driehoekjes gaan in een oven van 340 graden Celsius. Dat ritje duurt maar zestien seconden: net genoeg om ze stevig genoeg te maken voor de volgende stap. Het water in de chips verdampt hier en vormt kleine blaasjes op het deeg. Zo ontstaat het bekende ruwe oppervlak. Na de oven volgt de frituur. De olie is 182 graden en binnen 55 seconden zijn de chips gefrituurd. https://schooltv.nl/video/chips-hoe-wordt-het-eigenlijk-gemaakt/
Nu moeten de schijfjes worden gewassen. Een minuut lang draaien ze rond in een enorme trommel met koud water. Daarna worden ze gedroogd door er lucht overheen te blazen, net als in een wasstraat voor de auto. Het bakken van de schijfjes gebeurt in canola-olie op een temperatuur van 190 graden. Na drie minuten bakken Maischips KORTER in frituur zou de sleutel kunnen zijn.

Antwoorden (1)

Over het algemeen zit er in maischips enkele grammen minder vet dan is aardappelchips.
Dit komt vooral omdat geperste mais minder vet absorbeert tijdens het bakken dan een schijfje aardappel. Hij is zeg maar 'eerder klaar', simpel gezegd.

In dit onderzoek https://www.libelle.nl/food/chips-2/ blijkt dat je toch beter een schaaltje ovenchips kunt nemen. Ondanks dat het aardappel is bevat deze toch significant minder vet.
amc