Hoe sluit ik mij af voor de agressie en nare woorden van mijn ex man??

Ik ben telkens van slag hierdoor. Ons zoontje heeft er ook last van. Die wil maar 1x per week naar hem toe en vaak ook helemaal niet. Mijn vader is ernstig ziek, we hebben dus wel onze energie ergens anders voor nodig..... Help me hiervoor af te sluiten alsjeblieft, ik ben radeloos inmiddels

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K
Powergen
11 jaar geleden
Oei, dit is lastig! Het is zeker ernstig als je zoontje bang is voor zijn vader!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek alsjeblieft professionele hulp. Ga naar de huisarts of maatschappelijk werk. Dit is niet goed voor jou, maar zeker niet voor je zoontje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen ontzettend bedankt voor jullie behulpzame en lieve antwoorden! k ga er zeker mee aan de slag. Mijn verhaal heb ik zeer beknopt opgeschreven. Ik ben al ruim 1,5 jaar gescheiden van deze (buitenlandse man), dus praten met zijn ouders is geen optie omdat die hier niet wonen en geen engels spreken.... Hulp had ik inmiddels al gezocht. Ik vind het fijn te lezen dat veel mensen me willen steunen. Ik heb hier veel aan denk ik. Onwijs bedankt!!

Antwoorden (8)

Ik weet niet hoe het komt dat jullie uit elkaar zijn gegaan, maar ik kan me voorstellen dat u weerbaarder wordt tegen zijn agressie als u de echtscheiding weet te verwerken. Daar zijn natuurlijk allerlei mogelijkheden voor - het hangt er ook vanaf hoeveel er te verwerken is, maar ik denk dat daar de oplossing ligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer vervelend om te horen dat ook het zoontje slachtoffer is van deze agressie. Mensen die nare woorden gebruiken proberen de ander te kwetsen door die woorden. Als je hier niet op reageert dan zijn ze machteloos.
Het is een beetje als een dronkenlap die discusseert om gelijk te hebben. Dan zeg je ook "hij heeft teveel op".

Je kan bij hem aangeven dat je zijn boosheid kan begrijpen, maar dat het niet bevorderlijk is voor het zoontje.

Als hij staat te schreeuwen dan laat je hem lekker zijn gang gaan. Boze mensen zijn als een opgeblazen ballon. Op het moment dat ze schreeuwen gaat de lucht eruit en opeens is de ballon leeg.

Succes verder en hopelijk helpt het je een beetje.
11 jaar geleden
Je vader is ernstig ziek, dat maakt waarschijnlijk dat jullie emotioneler zijn en die woorden van je ex komen daardoor extra hard binnen. Als je je dat realiseert scheelt het misschien al iets. Denk daar ook aan als hij weer eens ' tekeer' gaat of nare dingen zegt, focus je dan op iets anders en laat de woorden langs je afglijden.
Voor je zoontje ligt het anders, je hebt vast al geprobeert km dit te bespreken, misschien kan je iemand anders inschakelen om je ex erop te wijzen welke invloed hij heeft op jullie zoontje met zijn woorden.
Als dat niet lukt met iemand uit je omgeving, dan is professionele hulp ook nog een mogelijkheid.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Emotioneel kun je je daar niet voor afsluiten.

Ik zou alleen schriftelijk met hem communiceren als ik jou was.

Alles per mail en per SMS bespreken.
Zo weinig mogelijk mondeling contact.
11 jaar geleden
Jeetje,

Vervelend om te horen!

Wat je misschien inderdaad kunt doen is er niet op reageren, zo iemand moet z'n boosheid kwijt en gebruikt jou en je zoontje hier voor. En als dat echt niet lukt kun je misschien gaan praten bij een psycholoog? Ook zijn dit strafbare feiten dus je kunt ook aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij verbaal ook agressief is tegen je zoontje en hij bang voor hem is, zou je hem helemaal niet meer daarheen hoeven laten gaan op deze gronden. Hij brengt alleen maar geestelijke en emotionele schade aan jullie beiden. Steek je energie in jullie samen en in je vader. Wil je toch het contact blijven behouden, dan kun je professionele hulp inschakelen om te bemiddelen en goede afspraken te maken.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Span iedereen en elke instantie voor uw karretje om dit probleem uit de wereld te helpen.

Praat ook met zijn ouders/familie en met uw huisarts.

Het zou mooi zijn als er iemand bij u aan de deur is als jullie kind gehaald en teruggebracht wordt door uw ex.
Die is dan getuige van het agressieve gedrag.
Daarvan kunt u een rapport samenstellen.

Een omgangsregeling moet op een verantwoorde wijze geschieden en de gezondheid en veiligheid van kinderen moeten gewaarborgd blijven.

Als een kind met angst en beven naar zijn/haar ouder toe moet in het kader van de omgangsregeling, dan is dat geen goede zaak.

Een sociaal raadsman/vrouw of zelf uw advocaat kan u raad reven mbt het terugdraaien van de omgangsregeling, het beperken daarvan of onder toezicht laten geschieden.........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zijn een paar trucjes voor, maar je moet het ook even van je eigen kracht hebben deze maanden. En ik vond de opmerking: zoek professionele hulp ook goed, dat geeft jou steun en wie weet wat begeleiding. Dat scheelt.

De trucjes: Het punt is dat jullie elkaar ooit goed gekend hebben. Dat moet weg. Je zit er nog ergens mee verweven (en eigenlijk houdt hij dat vast door dit te doen. Die weet heus wel dat jij het je aantrekt. Juist dat laatste moet weg), en daarmee komt de eerste oplossing:

1. Wat je doet (of laat doen door iemand die dat kan), is dat je in gedachten dan alle lijnen doorsnijdt die je nog met hem hebt. En je laat het los. Liefst dagelijks. Dat heeft hij niet door en jou lucht het op.

2. Je laat hem barsten. Zet hem uit je leven in alle opzichten, en als het niet praktisch kan dan weer in je gedachten.

3. En laat je naar hem toe nooit kennen. Nooit, hoe je je ook voelt.
Je zet een scherm op naar hem toe van de Kracht die jij hebt (en dat het je niet raakt). Gewoon doen. Je bent dan geen makkelijke prooi meer, en meestal is de lol er dan snel vanaf. Echt waar.
Gewoon zeggen, dat werkt na een paar keer al op iemand in. Dat doe je met opmerkingen en hints.

3b. Bedenkt actief hoe je hem te grazen kan nemen op dat punt. Wees geen slachtoffer, dat is juist waardoor hij doorgaat. Hij is niet gevoelig. Jij wel, maar dat gaat je even niet helpen nu. Jij bent een mooier mens, dat wel. Maar dit moet weg, en dus is het even stevig zijn. En echt: het werkt.

4.En verzin in gedachten voor jezelf en je huis en je kind een schild of harnas. Zet dat steeds op als het weer zo ver is. Het bereikt je niet. Zeg dat steeds, het gaat namelijk dan werken voor je.

5. Uit je kwaadheid hierover voor jezelf, dat geeft energie en kracht.

6. Stort je op een nieuw leven. Laat dit zo veel mogelijk barsten.

7. Zorg voor sociale steun voor jezelf.

En alles natuurlijk punt voor punt, in een keer op een regenachtige zondagmiddag is wat veel. Maar doe het wel.

Dat is wel een inzet die het van je vraagt, maar het levert gegarandeerd energie op en kracht. En een eigen leven en eigenwaarde. Go!

Ik hoop dat je er wat aan hebt.