Ik ken een jongen hij is 10 jaar en rookt al 4 sigaretjes per dag! hij is echt verslaafd.. hoe moet je hem overtuigen dat hij niet moet roken?

hoi,

zijn ouders weten dit natuurlijk niet.. als hij een sigaretje heeft gehad eet hij een kauwgompje en wast hij zijn handen. natuurlijk slim. maar toch.. weten jullie wat?

alvast bedankt!

Toegevoegd na 6 minuten:
oja, de sigaretjes krijgt hij van zijn broer die ook rookt

Toegevoegd na 6 minuten:
oja, de sigaretjes krijgt hij van zijn broer die ook rookt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vertel het zijn ouders, maak foto's als bewijs. Laat hem confronteren met zijn ouders zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Oei, ik vind het behoorlijk erg als een jongen van 10 al aan de peuken vast zit. Kun je het op een nette manier tegen zijn ouders vertellen zonder dat jij daar zelf last mee krijgt? Of als je zelf nog heel jong bent: aan jouw ouders vragen of ze het tegen zijn ouders kunnen vertellen? Want bij iemand van 10 jaar zijn de ouders toch de eerste personen die er wat van kunnen zeggen en ook echt wat aan kunnen doen.

Ik heb zelf een dochter van 10 en ik zou het heel fijn vinden als iemand het mij zou vertellen als ze stiekem rookte. Het zou voor haar op dit moment niet zo fijn zijn, maar het zou wel veel beter zijn voor haar toekomst als ik het zou weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de sigaretjes krijg hij van zijn broer die ook rookt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een domme broer... Je hebt kans dat zijn ouders het dan ook niet zo erg vinden. Misschien kunnen ze er op school nog iets aan doen? Misschien dat er een volwassene is die hij ook heel belangrijk vindt (b.v. zijn juf of meester) die hem eens goed kan vertellen dat hij fout bezig is? Lastig probleem heb je!
ik wil nog niet echt van een 'verslaving' spreken als het 4 sigaretten per dag zijn maar zelfs eentje vind ik te veel voor een 10-jarige. Ik ben het eens met antwoorder dat je het moet melden maar ik zou het beperken tot een gesprek met je eigen ouders en dan alleen melden dat je weet dat z'n broer hem sigaretten geeft. Ik ga er van uit dat je daar mee wel de 'zaak' in gang zet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om hem te beschermen zal je zijn ouders in kunnen schakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga niet verklikken, spreek hem zelf aan en zeg hem, dat hij er later de kans loopt te gaan sterven aan longkanker, als hij pech heeft, en dat een heleboel vrienden en vriendinnetjes het heel 'stom' vinden als hij zo'n vieze geur om zich heen heeft hangen enz. Voor de rest baas in eigen longen. Ik rookte ook toen ik een jaar of 10 was en ben er later moeiteloos mee gestopt (maar toen rookte ik 3 pakjes per dag).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O wat vreselijk om dit te lezen!

Ik heb hier geen ervaring mee, maar zal mijn gevoel laten spreken nu...als je hem kent zou ik hem er denk ik op aanspreken, en hem confronteren met het gevaar dat ook zijn ouders er straks van op de hoogte zullen zijn door iemand anders die het ze verteld!! Maar belangrijkste is eigenlijk dat hij zelf inziet hoe en wat de gevolgen kunnen zijn! Als ze het willen (jeugd) zullen zelfs de ouders er weinig aan kunnen doen! Dat weten we toch allemaal wel???...

10 jaar??? Ik kan er niet over uit....Je kan niet echt verwachten dat die leeftijd sterk genoeg is om invloedrijke vriendjes te ontlopen, dat is vaak ook hetgeen er om de hoek komt kijken....

Veel succes, maar een poging is het dubbel en dwars waard!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op je 10de roken is al wel heel erg vroeg. je kunt hem proberen te overtuigen...maar vaak werk dat averechts. Hij moet er denk zelf achter komen dat hij verslaafd is en dat het erg slecht voor zijn gezondheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeg hem dat het leren veel slechter gaat als hij rookt

roken maakt hersencellen kapot

maak hem heel bang

tis voor zijn eigen bestwil