Hoe lang moet ik mijn Mirena spiraal de kans geven?

Sinds 4 weken heb ik, vanwege zeer zware menstruatie, een Mirena spiraaltje. Het idee is dat daarmee het bloedverlies minder zal zijn. De afgelopen 3 weken heb ik doorlopend zeer licht gevloeid.

Nu ben ik ongesteld en het lijkt in alle heftigheid terug. Is dit een teken dat de hele Mirena-actie bij mij zinloos is, of moet ik wat langer geduld hebben? Ik heb met mezelf al afgesproken dat als ik na een half jaar nog steeds tussentijds vloei, ik voor een Novasure-behandeling ga.

De artsen geven allemaal aan dat Mirena niet bij iedereen het gewenste resultaat geeft, maar hoe lang je het moet aanzien of na hoe lang de situatie stabiel wordt, daar wordt niets over gezegd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
25.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geef het 3 maanden...

Het beste antwoord

Hallo Stippel,

Ik begrijp dat je hoopt direct van de ellende te zijn verlost na het inbrengen van de Mirena Spiraal. In werkelijkheid is het zo dat je lichaam tijd nodig heeft, je hormoonspiegel verandert niet van het ene op het andere moment. De eerste 3 maanden kun je zeker nog heftige bloedingen hebben, dit zegt nu nog niets over de werking van de Mirena spiraal. Ook tussentijdse lichte bloedingen zijn normaal. Heb nog een beetje geduld. Ik heb er zelf ook eentje naar alle tevredenheid!

Hieronder kopieer ik even de informatie uit de bijsluiter. De richtlijn van 3 maanden heb ik van mijn gynaecoloog gekregen. Intussen menstrueer ik niet meer (heb hem nu bijna 3 maanden). Je kunt in geval van twijfel na 3 maanden laten controleren of de spiraal nog op de goede plek zit. Zelf kun je dat overigens ook checken door met een vinger voorzichtig in je vagina te zoeken naar een dun draadje (niet aan trekken), wel wat lastig te vinden, als het niet lukt geen zorgen! Je kunt ook aan je huisarts vragen dit voor jou te doen, het is pijnloos.

Nog even geduld dus, sterkte en ik hoop dat je spoedig verlost zult zijn van je bloedingen!

Groetjes,
Anja

Overgenomen uit de bijsluiter:

Menstruatieklachten

Verschijnselen
Sommige vrouwen hebben veel pijn bij de menstruatie, voornamelijk buikpijn en buikkramp.

Behandeling
Het levonorgestrel spiraaltje kan overvloedig bloedverlies verminderen. Bloedingen worden minder heftig, korter en minder pijnlijk dan een gewone menstruatie. Ongeveer één op de vijf vrouwen krijgt na verloop van tijd geen bloedingen meer.

Effect
De werking bij menstruatiepijn kan wat langer op zich laten wachten. Meestal duurt het enkele maanden voordat u verbetering merkt.

Klik voor meer informatie over medicijnen bij menstruatieklachten.

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Als de menstruatie onregelmatig is, veel heviger is of op andere momenten komt dan normaal, is er sprake van abnormaal bloedverlies.

Werking
Het levonorgestrel spiraaltje kan overvloedig bloedverlies verminderen. Bloedingen worden minder heftig, korter en minder pijnlijk dan een gewone menstruatie. Ongeveer één op de vijf vrouwen krijgt na verloop van tijd geen bloedingen meer.

Effect
De werking bij overvloedig bloedverlies kan wat langer op zich laten wachten. Meestal duurt het enkele maanden voordat u verbetering merkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik blijf nog even hoop houden, bedankt!

Andere antwoorden (1)

Het lijkt me, dat als Mirena de eerste keer niets doet, het ook de komende periodes weer een bloederige boel wordt.
Ik zou, als ik jou was, zo snel mogelijk voor de Novasure behandeling gaan, dan ben je van de ellende af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik het lees, heb je de mirena pas sinds kort en ik vind het persoonlijk te vroeg om nu al te zeggen dat het niets doet. geef je lijf de kans om aan het mirena te wennen,wat gemiddeld toch zo'n half jaar duurt en overweeg dan de optie om voor de Novasure behandeling te gaan.
Wacht nog even af is mijn advies.
Krijg je heftige bloedingen en pijn ga dan voor de zekerheid naar de huisarts,want het kan zijn dat het mirena niet goed zit wat dit soort klachten kan veroorzaken.