Hoe komt het dat corticosteroïden en NSAID's mijn keelpijn maskeren?????

Ik ben een 23-jarige jongeman, 1m81 en 55kg (ondergewicht dus).

6 maanden geleden woog ik bijna 65kg, dus ik ben bijna 10kg vermagerd!

Ik kamp al bijna 6 maanden met een aanhoudende keelpijn, 3 verschillende antibiotica kuren gehad maar dit hielp niet echt. 1ste anitibiotica: Azitromycine 500mg, 2de antibiotica: Amoxiclav 875mg samen met Diclofenac (NSAID) en 3de antibiotica: Avelox 400mg.

Daarna heb ik 2 keer "Triamcinolone" 4mg gebruik, telkens 6 dagen afbouwend. Ik moet zeggen dat ik tijdens deze kuren wel minder tot geen pijn had, dus de pijn werd onderdrukt, maar eens ik staak komt de pijn terug! :S

Daarna heb ik Dafalgan Codeïne gekregen maar op de 6de, 7de en 8ste dag kreeg ik astmatische aanvallen (benauwdheid), vermoedelijk omdat ik overgevoelig ben voor opiaten? Ik moest dus staken en gewoon overschakelen naar Dafalgan Forte (1gr) 3x per dag, maar helaas hielp dit niet echt bij mij, na een 3-tal weken gebruikt te hebben ben ik gewoon een tijdje gestopt en niks genomen, ondanks de hevige pijn :S

Op een bepaald moment ging het niet meer want de pijn was zo hevig en mocht ik van mijn huidige huisarts nogmaals een aantal dagen een NSAID gebruiken (deze keer Ibuprofen 600mg) 3x per dag. Ik heb het 5 dagen gebruikt en ik moet eerlijk toegeven dat de pijn werd onderdrukt, ik had minder pijn, maar eens ik staak begint het opnieuw :S

Mijn keel ziet er vuurrood uit maar de keel-artsen vinden niet echt een afwijking :S

Wat kan dat zijn a.u.b.? :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is echt erg. Het kan nog niet zijn dat er niets te vinden is! Zoek maar eens een andere keelarts uit voor een second opinion, Laat je huisarts je doorverwijzen, want zoals jij al een halfjaar aan het lijden bent dat zou echt niet nodig moeten zijn. Heel veel sterkte en beterschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als al die antibiotica niet helpen, is het dus vermoedelijk geen bacterie. Lijkt mij de hoogste tijd om eens ee andere arts te bezoeken...... Corticosteroïden zijn inderdaad een soort 'wondermiddel' voor alles, maar wel pure symptoombestrijding. De onderliggende kwaal nemen ze eigenlijk nooit weg. En ze blijven niet eeuwig werken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er - zeker met het oog op dat enorme afvallen - al eens goed gekeken naar de status van je schildklier ??
Ik zou daar zeker nog eens op gaan hameren bij de arts.... http://www.prettyhealthy.nl/vaak-keelpijn-meestal-door-virusinfectie/ Helemaal onderaan : "Een schildklierontsteking of andere schildklier-aandoening kan hevige keelpijn veroorzaken. Als je vaak keelpijn hebt en vermoedt dat het iets te maken heeft met schildklierklachten, dan kun je het best direct contact opnemen met je huisarts. Een schildklier-aandoening of -afwijking kan namelijk zeer ernstige gevolgen hebben "
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie ook http://www.graves-patienten.nl/ned/c01.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@marleen.dat heb ik ook wel eens gehoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is eerlijk gezegd het eerste wat me te binnen schiet bij 'erge keelpijn' + 'gaat niet over met antibiotica' + 'sterk vermageren'= schildklier. . Ik kan me dan ook bijna niet voorstellen dat er niet uitgebreid naar gekeken is, maarja, je weet maar nooit. Artsen zijn niet onfeilbaar.

Antwoorden (2)

Heel eerlijk gezegd is het eerste wat me te binnen schiet het sommetje : ‘erge keelpijn’ + ‘gaat niet over met antibiotica’ + ‘sterk vermageren’ = schildklier. . Ik kan me dan ook bijna niet voorstellen dat er niet uitgebreid naar gekeken is, maarja, je weet maar nooit. Artsen zijn niet onfeilbaar.

Ik zou dus zeker als DRIE antibioticakuren niet hebben geholpen, de keelpijn is erger dan een normale angina, en je bent ZO veel afgevallen in die tijd - wat natuurlijk wel kan komen doordat je minder hebt gegeten als je moeilijk kunt slikken - zeker (nog) eens goed naar de schildklier laten kijken, hetzij door deze arts, hetzij door een andere (wat misschien wel een goed idee is). Eigenlijk moet je bij een endocrinoloog zijn.

Je zou eventueel ook andere symptomen kunnen hebben (dikke keel van buitenaf gezien ter hoogte van de adamsappel, wat bolle / uitpuilende ogen) die nog extra in die richting wijzen, maar dat hoeft niet per se.

Niet bij neerleggen en eisen dat er verder gekeken wordt dus, hoe dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit een heftig verhaal.

Allereerst: het letterlijke antwoord op je vraag is eenvoudig te geven. Corticosteroïden zorgen ervoor dat eventuele zwelling en ontsteking afneemt, NSAID's remmen ook ontsteking, en werken pijnstillend. Het is dus logisch dat je minder keelpijn hebt als je deze middelen gebruikt.

De rest van het verhaal vind ik zorgelijker, eigenlijk. Is het gewichtsverlies ook bekend bij je artsen? Je keel is vuurrood, zeg je, en schijnbaar is lang gedacht dat je een bacteriële infectie had, gezien de behadeling tot nu toe. Is er een kweek afgenomen om dat te bevestigen of uit te sluiten? Waarschijnlijk is het uitgesloten, want je zegt dat de keel-artsen niets kunnen vinden.

De hevigheid en de duur van de klachten, samen met het gewichtsverlies, lijken me toch aan te geven dat er ergens iets mis is. Marleen noemt de mogelijkheid van een schildklierprobleem, maar er zijn andere mogelijke oorzaken voor deze combinatie van klachten. Als er geen bacterie te vinden is in je keel, lijkt het mij dat het tijd is om een andere dokter te zoeken dan de KNO-artsen (NKO is dat in België geloof ik, je taalgebruik komt Vlaams over?) In dit geval lijkt me een internist als eerste aangewezen, maar overleg indien mogelijk eerst met je huisarts. Nogmaals moet je zeker dat gewichtsverlies duidelijk noemen als dat nog niet bekend was, en eventuele andere klachten ook. Na zes maanden lijkt het me sowieso tijd voor een andere invalshoek, en een andere arts die met een frisse blik kijkt naar jouw klachten, kan nooit kwaad.