Studies over dit onderwerp spreken elkaar al zo'n 2400 jaar tegen. Want zo lang is het geleden dat 'oerdokter' Hippocrates (naar wie de artseneed is genoemd) opmerkte dat sommige mensen door lichamelijke klachten het weer konden voorspellen. Anderen vonden dat een bakerpraatje. Recente studies tonen dan weer wel, dan weer niet aan dat littekens, jicht en rugpijn goede voorspellers zijn van vooral slecht weer. Een mogelijke verklaring is dat littekens een andere dichtheid hebben dan gewone huid. Als er veel vocht in de lucht zit, zet de huid rondom het litteken daardoor sterker uit dan het litteken zelf. Het resultaat is een 'trekkend' gevoel. Maar veel mensen met littekens zeggen nooit ergens last van te hebben.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een litteken is een plaats van doorsnijding van lichaam en vaten en banen... Daar loopt de doorstroming niet zo optimaal zoals bij de rest van het lichaam... In de kou gaan weefsellagen wat verkleven om je lichaam beter bestand te maken tegen afkoeling... Bij het litteken is er al verkleving dus daar komt de doorbloeding het meest tot staan... En je jeuk is een teken van het lichaam om er eens te gaan wrijven om het los te maken, om die verklevingen los te maken... Zo zit dat, als je de verklevingen van het litteken helemaal los maakt dan pas krijg je niet meer een jeuk op het litteken omdat het litteken zich in niets meer onderscheidt van de rest... Maar zo lang er verklevingen zijn, blijft dat jeuken bij kou...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het litteken is van een liesbreuk... Moet ik daar dan wat meer gaan wrijven? Daar ben ik mooi klaar mee ;0)
Bij weersverandering verandert de luchtdruk en ook de druk op het litteken. Hierdoor worden littekens gevoeliger. Vooral de zenuwen in en rondom het litteken
worden extra geprikkeld, waardoor het litteken pijn kan doen of erg begint te jeuken.

Is vooral erg handig als weervoorspeller. Leuk om eens bij te houden wanneer je je litteken voelt, en wat dan daarna het weer word. Misschien kan je dan wel voorspellen wanneer het gaat regenen. Of wanneer het kouder gaat worden