Waarom worden die twee grote knobbels in mijn nek groter als ik ziek ben?

Het zijn geloof ik de lymfeklieren. Soms heb ik het gevoel dat ze zo dik zijn, dat ik ervan moet hoesten of zelfs kokhalzen. Ik heb het soms ook wel eens als ik niet verkouden ben, maar als ik wel verkouden ben, is het erger.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je lymfeklieren vormen een belangrijk deel van het afweersysteem. Elke vorm van infectie / ontsteking zal dan ook een verhoogde afscheiding van lymfe mogelijk maken, waardoor de klieren actiever worden en zullen opzetten. Je voelt dat inderdaad met name in je hals. Ook de lymfevaten in je oksels en liezen kunnen merkbaar opzwellen, maar dat hoor je wel minder vaak.

Of het kokhalzen echter veroorzaakt wordt door dikke lymfeklieren durf ik te betwijfelen. Zeker wanneer het een (gewone) verkoudheid betreft, ben ik eerder geneigd te denken dat het de opgezette amandelen zijn die je in de weg kunnen zitten. En die kunnen ook bij andre infecties flink opzetten (dus als je niet verkouden bent).

Heb je er echt last van, dan zou je kunnen overwegen het op te nemen met de huisarts, want amandelen kunnen verwijderd / gepeld worden. Maar aangezien je ze eigenlijk nodig hebt voor - eveneens- je afweer, doen ze dat niet zondermeer, maar alleen als het nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord Marleen +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 niets aan toe te voegen

Andere antwoorden (2)

Dat kunnen je amandelen zijn. Ze zitten eigenlijk meer aan de keelzijde (aan beide kanten naast je luchtpijp, net onder de kaaklijn) dan in je nek. de amandelen kun je zien als je soldaten van je lichaam. Wanneer jelichaam aangevallen wordt komt deze in actie met het gevolg dat ze opzetten. Je hebt ze dus niet voor niets. Alleen wanneer ze met grote regelmaat ontstoken zijn dan wordt er overwogen om ze te verwijderen. Ik heb zelf vorig jaar mijn amandelen laten knippen omdat ze chronische ontsteking waren. Heb nu nergens last meer van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kokhalzen vanwege je lymfeklieren dat kan niet.
Je lymfeklieren zijn de eerste opvang voor bacterien/virussen. Zij proberen de indringers te vernietigen om zo een doorbraak naar het gehele lichaam te voorkomen. Daardoor wordt de klier verdikt.
Vermoedelijk heb je ergens een ontsteking die deze reactie veroorzaakt. En aangezien je kokhalzen moet zou ik een keer in de keel laten inspecteren.