hoort mijn voet zo op te zwellen?

ik ben woensdag geopereerd aan mijn hallux valgus (scheefstand grote teen met knobbel) het gaat nu opzich wel goed met de pijn. ik krijg diclofenac, paracetamol, omeprazol en tramadol als het echt niet meer gaat. ik heb verband er om en een speciale schoen waarmee ik mijn voet ( alleen de hak dus absoluut niet de voorvoet.) nu al mag belasten door er voorzichtig op te lopen. nou dat lukt overigens helemaal niet dus gebruik de schoen alleen als ik loop op krukken en even wil steunen op die voet. maar wat mijn vraag eigenlijk is... is het normaal dat mijn voet 's avonds/'s nachts super gezwollen wordt? meer dan overdag? ik probeer mijn voet zoveel mogelijk hoog te houden maar de zwelling blijft heel erg en t lijkt alsof het verband te strak is. de operatie is ook pas 2 dagen geleden maar wil het toch even navragen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (3)

Dat is volledig normaal.

Ik quote 'Afhankelijk van het soort ingreep die bij u verricht zal worden zit uw voet na de operatie in een speciaal voetverband of in een gips. Het is ook mogelijk dat de dag na de operatie nog een gips zal worden aangelegd.
Zeker in de eerste twee weken na de operatie kan er een belangrijke zwelling van de voet optreden. Het is daarom zeer belangrijk dat u in het begin veel rust met de geopereerde voet omhoog op een kussen en/of stoel om deze zwelling zoveel mogelijk te voorkomen. Het is tevens mogelijk dat uw chirurg medicijnen voorschrijft gedurende een aantal dagen om deze zwelling zoveel mogelijk te voorkomen. Dit middel werkt vaak tevens als pijnstiller. Mocht u van de medicijnen maagklachten krijgen dan stopt u met deze medicijnen en neemt u wat meer rust in acht.'

In de bijgevoegde bron valt meer te lezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
*Vanwaar trouwens de omeprazol? Dat is een maagzuurremmer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ivm de diclofenac (NSAID) en mogelijk een contra indicatie (bij hogere leeftijd of icn bepaalde medicijnen eerder kans op maagbloedingen)
Het is logisch dat je voet in de loop van de dag opzwelt. Zolang je nog op bed ligt en in het begin de van de dag is de voet nog niet zo erg opgezwollen. Naarmate je meer met je voet omlaag zit of zelfs loopt (als je naar het toilet gaat) stroomt er steeds meer bloed en wondvocht naar de voet. Als jij niet de hele dag zoveel mogelijk met je been omhoog zit, dan zal de voet steeds meer opzwellen. Je hebt daar relatief weinig last van, omdat je flink wat pijnstillers slikt. Als je 's-avonds met je voet in rust bent, dan ben je je pas bewust van de gezwollen voet, omdat je er dan pas op gaat letten. Mocht je denken dat je verband echt te strak zit, bel dan even met de afdeling van het ziekenhuis waar je gelegen hebt. Daar kan men jou ongetwijfeld vertellen wat normaal is en wat niet. In geval van twijfel mag je vast wel even op controle komen. Beterschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een nicht van mij ,is daaraan ook geopereerd ,dat is een half jaar geleden ,ze kan nu pas zeggen ,dat het beter word ,dus geduld is een schoone zaak ,veel sterkte ,het komt goed