Hoe ben ik aangekomen tijdens calorie tekort?

Beste,

Ik zit in een calorie tekort en doe regelmatig een kracht training tussendoor. En ik kom alleen maar aan in kilo’s. Is dat dan in vet? Want in spiermassa aankomen is vrijwel onmogelijk volgensmij. Ik eet 1400 kcal per dag. Is er een site waar ik precies kan berekenen hoeveel ik moet eten?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.8K
Ritsuka
3 jaar geleden
Als jij aankomt in gewicht, dan zit je niet in een kcal tekort. Hoe kom je aan die 1400 kcal? Hoeveel ben je aangekomen? Een schommeling van 2-3 kilo is normaal.
Ritsuka
3 jaar geleden
Heb je mijn antwoord op je vorige vraag wel gelezen?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hi, Ik heb het bijgehouden via zoon app. Was 2 kilo aangkomen
Ritsuka
3 jaar geleden
@Markvabg 2 kilo is niks bijzonders, kan best zijn dat je even wat vocht vasthoud of nog niet had gepoept. 2-3 kilo schommeling is normaal. Probeer het over langere tijd bij te houden, en bekijk je gemiddelde gewicht per week.

Antwoorden (2)

Ik snap niet goed waarom je niet in spiermassa kan aankomen. Je doet toch krachttraining? Spieren wegen meer dan vet. Trouwens, vergeet die diëten met weinig calorieën. Je lichaam gaat dan gewoon in ‘spaar-modus’ en vertraagt je metabolisme. Nadien komen die kilo’s gewoon weer terug. Anders gaan eten en veel bewegen is het enige dat werkt. Toen ik wilde afvallen ging ik driemaal per week 100km fietsen en drie dagen 15 á 20km stevig doorwandelen. Zondag rustdag. Op een half jaar verloor ik 25kg. Ik lette zelfs niet op wat ik at. Hoe meer spieren je kweekt, hoe meer calorieën je gaat verbruiken. Dus het gaat steeds makkelijker om gewicht verliezen. Het kan ook zijn dat je vocht vast houdt. Maar dat kan alleen een dokter bevestigen.
3 jaar geleden
Als je bent aangekomen, had je geen calorietekort.

De berekeningen mbt zogenaamd calorietekort zijn vaak dubieus, omdat ze uitgaan van een vaste snelheid van stofwisseling (vaste basal metabolic rate) - en die vooronderstelling klopt niet. Basal metabolic rate past zich aan bij je dieet, vandaar ook het jojo effect.

Verder zeg je dat 1400 kcal per dag EET, maar wat drink je? Energiedrankjes bevatten zo'n 40 kcal per 100ml, dus 2-3 blikjes drinken na het trainen levert een forse extra aanvulling qua calorieën.