Is het qua vertering beter om water te drinken na eten of niet?

Is het qua vertering beter om water te drinken na eten of niet? Ik vraag dit af of dit 'mengt'/wegspoelt of dat het daardoor juist langer duurt voordat eten verteerd wordt, dat bijv. organen minder goed werken met geconcentreerd verteren.

2 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Ja. Vroeger dacht men nog wel eens dat het drinken van water tijdens of vlak na de maaltijd de maagsappen zou verdunnen en de spijsvertering zou belemmeren. In werkelijkheid blijkt daar echter geen sprake van. Sterker nog, het drinken van water tijdens of na de maaltijd kan zelfs de spijsvertering bevorderen. Water helpt het lichaam om voedingsstoffen op te nemen uit de voedselbrij en voorkomt dat de ontlasting te hard wordt. Daarom hoef je dus niet te wachten met het drinken van water als je net hebt gegeten.
Als je drinkt tijdens het eten kan het water niet of moeilijk langs de maagstraat wegvloeien en vermengt zich met de maaginhoud. Uit de voedingsfysiologie weten we dat waterrijk voedsel goed verteert omdat de nutriënten dan niet geconcentreerd zijn. Het eten van een sappige vrucht verteert veel gemakkelijker dan noten of peulvruchten met hun hoge concentratie aan eiwit en weinig water. Hetzelfde kan gezegd worden van boterhammen of pasta. Het drinken tijdens het eten heeft het grote voordeel dat de maaginhoud aanvankelijk vloeibaarder wordt en daardoor gemakkelijk gekneed wordt. Hou er rekening mee dat drinken bij het eten de vertering niet kan verstoren om de eenvoudige reden dat in een verder kneedproces de vloeistof zich van de vaste stoffen scheidt zodat het water wordt afgevoerd. Als wij soep eten loopt het water van de soep langs de kleine maagbocht door de maagstraat naar de maaguitgang. Een vloeistof zoekt altijd de kortste weg. Het wegvloeien van het vocht (water of vocht van het voedsel) brengt de maaginhoud tot een vastere consistentie waardoor de kneedbaarheid in het antrum, dit is de plaats in de maag waar de eindvertering plaats vindt, zeer grondig gekneed wordt.
SimonV
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kan de vertering bemoeilijken en vooral wanneer het koud is dus zeker niet direct erna. Zeker bij ijskoud water gaan de vetten in je eten ook stollen. Ook verdunt het je spijsverteringssappen. Voor de vertering is ook warmte nodig. Daarom beter niet zorgen voor afkoeling.
Beter zorgen voor voldoende vochtrijk eten, zoals bijvoorbeeld komkommer of een soepje.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden