Kan een computer bepalen welke man en vrouw het beste bij elkaar passen?

Als je bepaalde datingsites mag geloven dan kan hun matchingsysteem voor jou de meest ideale man of vrouw van je dromen vinden.
Is het mogelijk dat een computer met behulp van een algoritme kan berekenen wie voor jouw de ideale partner is?

Volgens mij is het nog verre toekomstmuziek en is het zonde van je tijd en geld.
Deze vraag stel ik naar aanleiding van onder andere tv commercials van Parship en recenties van soortgelijke datingsites op www.datingwebsites.nl.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Uit onderzoek is gebleken dat mensen, op zoek naar een relatie/vriendschap, eerst uitgaan van hun eerste indruk. Mensen zoeken ook anderen die op henzelf lijken. Maar... wat óók uit onderzoek is gebleken is dat mensen met dezelfde hobby's/karakters (meestal) niet klikken! Dus is het eigenlijk handiger om mensen met niet totaal, maar een beetje verschillende interesses. Enkele hetzelfde kan natuurlijk best! ;)
Maar om terug te komen op jouw vraag: Ik denk dat het zeker kan, en zelfs dat op dit moment dat al gebeurt, alleen verkeerd. (kijkend naar de overeenkomsten dus)
ik hoop dat het ietsjes duidelijker is geworden ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Kan Jomanda mensen genezen, wellicht als je er in gelooft. Maar ze verdienen er een goede booderham mee, vergeet dat niet. Voor mij is het allemaal oplichting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bepaalde richtlijnen zullen overeenkomen bij beide personen (als je alles eerlijk invult) maar of het echt klikt, weet je pas als je elkaar (vaker) ontmoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
denk wel als je een profiel (ofzooo) van jezelf invult en de ander ook als een pc dat bvb vergelijkt... maar een ander systeem zie ik nog niet zo zitten ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een beetje, ze kunnen wel kijken welke eigenschappen/hobbys overeenkomen
maar of het echt klikt en je elkaar leuk vind dat kan de computer niet bepalen
14 jaar geleden
Dat is wel gebleken ik ken mijn vriend via RP.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft RelatiePlanet geen matchingsysteem, wel tools om bepaalde kandidaten uit te filteren en kan je zoeken op trefwoorden.
Er is een heleboel onderzoek gedaan naar welke mensen elkaar uitkiezen, en watvoor eigenschappen ervoor zorgen dat men elkaar mag en er een "goede" relatie uit voorkomt. Het lijkt me juist heel nuttig als een site deze informatie gebruikt om mensen te matchen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je met deze vragen alle mogelijke informatie over iemand hebt en dus een "perfecte"partner voor iemand kan vinden, als zoiets al bestaat.. Maar er kunnen wel al een heleboel niet-passende personen uitgefilterd worden.
Mocht je een dergelijke datingsite toch eens willen uitproberen, zou je bijvoorbeeld www.paiq.nl kunnen gebruiken. Is gemaakt op basis van Artificial Intelligence, en inschrijving is gratis!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paiq werkt volgens mij niet in de praktijk, misschien wel in theorie.
In de praktijk gooit men elkaar te snel af tijdens de 1 op 1 chat, zonder dat je weet waarom.
Volgens mij moet je het ook van het uiterlijk hebben.
Paiq is wel gekozen tot de beste gratis datingsites bij Datingwebsites.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sja, eh, bij mij werkte het wel. We zijn al 2 1/2 jaar gelukkig samen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gefeliciteerd dan hebben jullie geluk gehad.
Volgens de wet van de statistiek moet het hoe dan ook een keer lukken.
Als je maar vaak genoeg mensen koppelt via welk systeem dan ook dan zal er hoe dan ook koppels ontstaan.
Het is wel zo dat men het algoritme van paiq steeds wilt verbeteren.
Men zal toch ergens mee moeten beginnen wilt men een goed matchingsysteem vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is zo.. Ik heb een beetje een vertekend beeld geloof ik, maar in mijn omgeving zijn er echt heel veel mensen die het geluk gevonden hebben in een paiq-relatie!
Ik denk wel dat in paiq de nadruk heel erg ligt op msn-achtige gesprekjes. Als je niet snel rake dingen kan typen en geen mooie foto's van jezelf hebt dan verminderen je kansen wel idd.. Maar ik vind het juist wel leuk dat het iets minder een vleeskeuring is dan veel andere sites met een "profiel". Dat werkt naar mijn idee namelijk helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met die vleeskeuring zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
Deels kan het, door op persoonlijke kenmerken te selecteren, maar er zal toch altijd nog een "klik" moeten zijn. En dat is met een computer echt niet te voorspellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan niet, dat kan alleen jij en je (mogelijke) partner...

Als ik en mijn partner deel zouden nemen aan een test, dan zouden wij er wellicht niet uitkomen als match en toch zijn wij al lange tijd samen tot beider geluk...

Een mogelijke hint kan het wel opleveren, maar geen HIT...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb eens een kleine periode op een datingsite ingeschreven gestaan. Ik kon toen inderdaad door de software van die site een match laten maken waarbij mijn ingevoerde gegevens en wensen werden gematched aan die van de mannen. Gek genoeg vond ik de uitkomst maar matigjes: ik miste tijdens zo'n eerste niet-spontane ontmoeting de natuurlijke klik die je anders wel hebt. maar eerlijkheid gebied, tot nu toe ben ik in real life eigenlijk alleen maar "foute mannen" tegen gekomen dus dat werkt ook niet, zucht...