hoe krijg ik mijn slaapritme weer normaal?

ik ben nu sinds vorige week zondag ziek (8/9 dagen). overdag ben ik kei moe, maar 's avonds kom ik maar niet in slaap. Het ging gister en vandaag al iets beter met me (behalve het slapen), dus vindt mijn vader dat ik morgen maar weer eens naar school moet. Dit vind ik wel begrijpelijk, maar vannacht heb ik hooguit 2 uur geslapen. Wat kan ik eraan doen dat ik aankomende nacht wel normaal slaap?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat je maar 2 uur slaapt is echt niet goed.
Mischien gebruik je medicijnen die je slaap beinvloeden.
Als dat het geval is moet je er achteraan gaan en krijg je een ander recept.
Als dat allemaal niet het geval is kun je nog overwegen op slaappillen te proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak een afspraak met je huisarts, deze kan uitzoeken wat je mankeert en je helpen je slaapritme weer op peil te krijgen, probeer om op normale tijden op te staan en naar bed te gaan, dat is de enige manier om, zonder hulpmiddelen, weer in je ritme te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wanneer je de hele dag in bed ligt en slaapt, dan zal je niet zo moe zijn 's avonds, als je dat een week volhoudt, heb je een omgedraaid slaapritme.

overdag opstaan en 's avonds weer naar bed, dan wordt je moe en slaperig in de juiste volgorde.

als je overdag te moe bent om op te staan, dan ben je nog ziek en is het verstandig om naar de huisarts voor advies/ hulp te gaan.

als je morgenochtend wakker wordt en je blijkt dan 5 of 6 uur geslapen te hebben, dan moet dat genoeg zijn en zal je morgenavond/nacht vast weer goed slapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gebrek aan nachtrust kan vele oorzaken hebben, hier onder enkele mogelijkheden:
- te weinig fysieke uitdaging overdag
- te veel stimulerende stoffen zoals koffie, thee.
- 's avonds te veel licht om je heen zoals computer/TV scherm
- spanning en stress

Gouden tip: kies voor de natuurlijke medicatie melatonine. Onschadelijk, maar wel werkzaam.