Als je nog een voorraad hebt van Seroquel 200XR, maar je wil naar 100MG gaan mag je de 200mg dan gewoon in 2 snijden?

Seroquel medicatie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dergelijke medicijnen nooit zonder begeleiding van je arts verminderen.
Als 200xr staat voor 200mg dan kan je ze door midden doen, tenzij het een capsule is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Seroquel XR dien je éénmaal daags in te nemen en je slikt de tablet in zijn geheel door met
water. Je moet de tabletten dus niet kauwen, breken of fijnmalen! http://patienten.seroquel.nl/_mshost2215018/content/content/resources/media/2217016/2217018

Het beste antwoord

Mag niet!!! XR staat voor time released=Tablet met gereguleerde afgifte!
Met dit soort medicijnen moet je sowieso nooit zelf experimenteren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja natuurlijk mag dat.
Als je 200 mg maar niet oud is.
12 jaar geleden
Nee dat moet je niet doen. Seroquel XR is een geneesmiddel met verlengde afgifte, dat wil zeggen dat het over een lange tijd wordt afgegeven in het lichaam. Als je dat doormidden snijdt, verlies je die werking. Daarnaast is het zeer onnauwkeurig om een tablet te snijden dus ik raad je dit sterk af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Halveer Serquel enkel in overleg met huisarts of psychiater. Niet zelf dokteren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overleg met uw behandelend arts mbt het verlagen van de dosis.
Doe dat niet eigenhandig.
Uw huisarts of behandelend arts evenals de arts-apotheker kunnen u informeren of Seroquel XR
deelbaar is.
Sommige medicijnen zijn NIET deelbaar. (oa capsules,
medicijnen met vertraagde afgifte, poeders en drankjes.
Quetiapine

2-(2-(4-dibenzo[b,f][1,4]thiazepine- 11-yl-1-piperazinyl)ethoxy)ethanol
Farmaceutische gegevens
Biol. beschikbaarheid 100% in 1,5u
Metabolisatie hepatisch
Halveringstijd 6u
Uitscheiding urine
Gebruik
Geneesmiddelengroep Antipsychotica
Subklasse Atypische antipsychotica
Merknamen Seroquel
Indicaties Schizofrenie, PTSS
Voorschrift/recept Vereist
Toediening Oraal
Risco m.b.t.
Zwangerschapscat. C
Databanken
CAS-nummer 111974-69-7
ATC-code N05AH04
PubChem 5002
DrugBank APRD00675
Farmacotherapeutisch Kompas Quetiapine
Chemische gegevens
Formule C21H25N3O2S
Molaire massa 383,5099 g/mol
Portaal Geneeskunde
Quetiapine of onder de merknaam Seroquel is een atypisch antipsychoticum dat gebruikt wordt bij mensen die aan onder andere psychose lijden.

Het is sederend en wordt daarom ook gebruikt bij slaapstoornissen als gevolg van angsten.

Het patent van AstraZeneca op Seroquel verloopt in september 2011.

In Amerika lopen er duizenden rechtszaken tegen fabrikant AstraZeneca, omdat Seroquel diabetes zou kunnen veroorzaken.

Om de kans op tardieve dyskinesie, een ongeneeslijke bijwerking die bij langdurig gebruik van hoge doses antipsychotica kan optreden, zo klein mogelijk te maken moet zo laag mogelijk worden gedoseerd..