Krijg je herpes van iemand aan te raken die het heeft?

Ik kwam laatst een bekende tegen en ik gaf hem een hand druk
Wat me toen opviel was dat hij herpes had

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Besmetting met herpes genitalis kan alleen door intiem seksueel contact tussen personen, van wie de één herpes heeft en de ander niet. Daarom is herpes genitalis een soa. Je kunt geen herpes genitalis krijgen als je alleen maar 'in de buurt' bent van iemand die herpes heeft. Je moet met de uitslag op de huid of het slijmvlies van mond, penis, vagina of anus in aanraking komen om besmet te worden. Het besmettingsgevaar is het grootst rond het moment dat iemand blaasjes of zweertjes heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja is mogelijk, hangt er wel van af waar je die persoon precies aanraakt. Overigens vind ik het knap dat jij zo uit het blote oog kan zien dat die persoon herpes heeft; je kan dan ongeveer de helft van de NL-bevolking zo herkennen:

http://stichtingopvoeden.nl/herpes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk dat de vragensteller het hier over het virus heeft wat zich in een koortslip uit. Bij genitale herpes is dit zo op het oog niet te zien nee.
Ik ga er even van uit, dat je herpes aan de mond bedoelt, en niet een SOA.....aangezien het je tijdens een handdruk zag dat die persoon waarschijnlijk een koortslip had.

Het is wel degelijk besmettelijk! Als de persoon bijvoorbeeld met zijn vingers het blaasje open zou krabben, niet de handen zou wassen en jou vervolgens een hand geeft, en jij weer met je vingers aan je mond zit, kan je het dus ook krijgen.

"Herpes is een ziekte die veroorzaakt wordt door het herpes simplex virus (HSV). Dit is een van de meest voorkomende virussen bij de mens en komt overal ter wereld voor. Van het herpes simplex virus bestaan twee typen: type 1, meestal verantwoordelijk voor herpesinfecties van gelaat en lippen, type 2, meestal de oorzaak van herpesinfecties rond de geslachtsorganen. Beide virustypen kunnen in principe elk gebied van huid en aangrenzende slijmvliezen aantasten, zodat bijvoorbeeld ook infecties met HSV type 1 "onder de gordel" voorkomen".

"Het virus heeft buiten het menselijk lichaam slechts een korte levensduur. Besmetting vindt voornamelijk plaats door direct contact met het virus. Besmetting is mogelijk via rechtstreeks huid- of slijmvliescontact (zoenen, seksueel contact), maar soms ook via bepaalde gebruiksvoorwerpen. Ook door aanraking met de vingers van de herpesuitslag (koortsblaasjes, herpeszweertjes of met korstjes bedekte ingedroogde blaasjes) kan het virus worden overgebracht. De mogelijkheid bestaat dat daardoor de herpesinfectie ook op een andere plaats van het lichaam wordt overgebracht".

http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/herpessimplex.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans is groot dat je allang drager bent het Herpes virus, daar merk je vaak niets van, dus geen paniek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft niet meteen naar de doktor hoor. Het merendeel van de mensen die een koortslip of herpes hebben, wéten dat dit besmettelijk is, en zullen zelf zelden, aan een opengebroken of gebarsten koortslip zitten. Dus niks om je zo enorm druk over te maken. Dan zou je in principe niemand meer een hand kunnen geven. Want ook als de koortslip weg is, blijft deze genesteld zitten in de buurt van je oor, en dat kan je het ook niet zien, net als een boel andere besmettelijke ziektes. Ik zou nog veel eerder bang zijn voor een griep/verkoudheidvirus, dat verspreid zich veel gemakkelijker en is niet te zien.