Zijn nachtclubs en discotheken niet de meest getroffenen sectoren door covid?

Mensen roepen en zeggen vaak dat de horeca de meest getroffen sector is in deze covid pandemie in Nederland. Andere sectoren natuurlijk ook, maar de horeca wordt het meeste aangehaald, toch?
Maar zijn de discotheken en nachtclubs eigenlijk niet de zwaarst getroffen sectoren?
Ja, de horeca is al maanden dicht, maar die hebben van juni tot december ( met stapsgewijs verzwaringen sinds september) 2020 toch in feiten even kunnen ademen.
Discotheken en nachtclubs daarentegen zijn letterlijk vanaf eind maart 2020 tot heden onafgebroken gesloten geweest. Dus kan je op basic daarvan concluderen dat deze nu vergeten sectoren het zwaarst getroffen zijn?
Ook komen deze sectoren (en seksclubs) nu niet eens voor in de zojuist gepresenteerde "stappenplan van versoepelingen".

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.4K
tinus1969
2 jaar geleden
Nachtclubs en discotheken zijn ook een vorm van horeca.
LeonardN
2 jaar geleden
@ThunderUFO77 Je zit met een onderdeel/geheel-probleem, dat blijkt het beste uit deze zin: "Ja, de horeca is al maanden dicht, maar die hebben van juni tot december ( met stapsgewijs verzwaringen sinds september) 2020 toch in feiten even kunnen ademen."
Daarbij laat je niet merken dat je weet/snapt dat discotheken en nachtclubs OOK onderdeel zijn van diezelfde Horeca-sector. Al de volgende zinnen (kunnen) kloppen: Het bedrijfsleven is hard geraakt door de coronacrisis.
De horeca is de hardst getroffen sector van alle economische sectoren.
Nachtclubs en discotheken zijn de zwaarst getroffen branches binnen de Horeca-sector.
"Discotheek De Hoempapa" is met een restschuld van 25 miljoen euro het zwaarst getroffen bedrijf binnen de discotheekbranche. Steeds doet de volgende zin een uitspraak die kloppend is (of zou kunnen zijn) over een kleiner onderdeel van het geheel.

Antwoorden (1)

Nee, want dat zijn geen sectoren.

De sector waarbinnen de twee genoemde branches vallen is nu juist de Horeca-sector. Aangezien restaurants, cafés en andere branches binnen die horeca het ook niet makkelijk hebben noemt men dus gewoon de gehele sector.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Economische_sector
Een economische sector is een deel van de economie. Het is een benaming voor alle bedrijven samen die actief zijn in een bepaalde categorie producten of diensten. Voorbeelden zijn de bouw, auto-, visverwerkende industrie en HORECA.

Naast de horeca is de cultuursector ook zwaar geraakt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Economische_sector#Andere_sectoren
"
Andere sectoren
Op bedrijfstakniveau kan men in de economie verdere sectoren onderkennen, zoals:

Cultuursector - dat deel van de maatschappij, waar de kunst en cultuur wordt geproduceerd, gepresenteerd, gepubliceerd, geconsumeerd, geconserveerd en overgeleverd.
"

Discotheken en nachtclubs zijn dus onderdelen van een sector. Soms ook wel branches genoemd.
Je zou dus wellicht wel kunnen stellen dat nachtclubs en discotheken de branches zijn die hardst geraakt zijn binnen de horecasector.

https://www.lc.nl/binnenland/4000-euro-voor-door-coronavirus-zwaar-getroffen-bedrijf-25473741.html
"Bedrijven die zwaar getroffen zijn door de coronacrisis kunnen 4000 euro tegemoetzien van het kabinet. Onder meer de horeca en de cultuursector kunnen daarop aanspraak maken, zegt minister Eric Wiebes (Economische Zaken)."

Zo'n bedrijf kan dus ook een specifieke discotheek zijn, want valt binnen de horecasector.
===
Het zou ook veel te specifiek zijn om steeds branches binnen sectoren te gaan benoemen als je kijk hoeveel sectoren er al zijn. Vandaar dat men dus vaak in nieuwsberichtgeving iets zegt over een sector en niet een specifieke branch. Behalve dan als het artikel juist weer heel specifiek inzoomt op een bepaalde branch of op een bepaald bedrijf binnen die branch.
Stel je een overzicht voor zoals onderstaande waarin alle branches ipv alle sectoren benoemd worden. Er zou geen einde aan komen.
===
TLDR:

Sectoren: Horeca, Cultuursector
Branches binnen de Horeca: Nachtclubs, discotheken, restaurants
Branches die het zwaarst getroffen zijn BINNEN de horeca: Nachtclubs en discotheken
Krantenkop: "Horeca is in Nederland de zwaarstgetroffen sector."
Dat artikel klopt, immers dat doet niets af aan het feit dat binnen die sector er weer branches zijn die harder getroffen zijn.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Dus je vraag komt voor uit een verkeerd beeld van hoe dingen ingedeeld zijn. Als men spreekt over de horeca, mag je daaronder verstaan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Horeca Horeca 1: Fastservice, waaronder cafetaria’s, snackbars, hamburgerrestaurants, commercieel geëxploiteerde schoolkantines, sportkantines en bedrijfsrestaurants, automatieken, strandpaviljoens, pizzeria’s, pizza-afhaal- en bezorgbedrijven, pannenkoekenrestaurants, tearooms, koffiezaken, verkooppunten bij benzine- en treinstations, ijssalons, broodjeszaken, bake-offbedrijven en lunchrooms
Horeca 2: Nachtzalen, zalenverhuur, dancings, discotheek, nachtcafés en sociëteiten
Horeca 3: Cafés, bars, eetcafés
Horeca 4: Restaurants, koffiehuizen, lunchrooms, ijssalons
Horeca 5: Hotels