Hoe kan apathie worden doorbroken?

Volgens mij is dat supermoeilijk om zelf te doen als je apathisch bent. Als er iemand anders bij zoiemand is, dan kan diegene je er uittrekken. Is mijn vraag een beetje te volgen?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik bedoel vooral hoe je jezelf uit apathie zou kunnen halen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je die apathie wilt doorbreken, is er maar één iemand die dat voor je kan doen - dat geef je zelf al aan. Stel je voor, dat je je eigen beste vriend/in bent, die je wilt helpen, en doe voor jezelf, wat je voor hem/haar zou doen. Maak 's morgens een ontbijtje klaar met vers fruit of uitgeperst sap, een warm toastje, een eitje. Zoek lekkere muziek op, en luister daarnaar terwijl je op je gemak ontbijt. Ga wandelen door het besneeuwde park, en lach om de gekke honden, slenter door een winkelstraat, en drink op je gemak koffie. Terug thuis doe je een uur lang wat 'moet'- je bed verschonen, de afwas, zorg voor je planten, zet bloemen neer. Bel op je gemak met 'zieke, zielige en nooddruftige' personen in je kennissenkring. Vul zelf maar in, wat je vriend/in nodig heeft aan afleiding, om weer op gang te komen. Een verwaarloosde hobby, een dvd die je al 4 jaar niet gezien hebt, die je toen geweldig vond, bekijken, maar dan wél met waxientjes aan, sporten. Álles is goed, als je maar van die bank afkomt. Na een week 'bezigheidstherapie' zal je merken, dat je er weer zin in krijgt, dat je de dagelijkse wandeling zou missen, als je niet naar buiten zou gaan. Dan wordt het tijd voor vrijwilligerswerk : dierenfan? - asiel. Mensenvriend? Bejaardenhuis. Cultuurgeïnteresseerd? Vluchtelingenhulp. Stap weer in je leven, en geniet heel bewust van elk zonnestraaltje en elke sneeuwvlok op je neus. Geloof erin. Ga ervoor. Het komt goed......

Liefde doorbreekt apathie, liefde maakt iemand belangrijk in zijn waardering en beloont iemand in zijn zijn, erkent iemand in zijn zijn... Dat werkt anti-apatisch... Ja ik snap wat je zegt, geef die persoon liefde (lees volle aandacht)

Lichamelijk contact, aanraking werkt heel goed. Iemand beetpakken, even knuffelen.

Om jezelf eruit te halen.. ik denk de eerste stap is besef.. het feit dat je wéét dat je een probleem hebt.. bedenk vervolgens hoe het komt dat je deze 'manier van omgaan met situaties' hebt ontwikkelt? Daarna is het echt stap voor stap, jezelf leren om emoties toe te laten, experimenteren, misschien door filmen te zien, muziek te beluisteren, boeken lezen, enz.. zo kan je gevoelens opwekken en er opnieuw mee leren omgaan.. stilaan zal je leren om dit toe te passen bij mensen en zo breek je stap voor stap uit deze neerwaartse spiraal.. Toch zou ik dan aanraden om een psycholoog onder de arm te nemen, het zit soms erg diep en het zou echt beter zijn als je dan hulp krijgt.. het komt veel voor dat apathie gebaseerd is op een tekort aan zelfvertrouwen..

Ik wil wel even voortborduren op het antwoord van Wendy. Namelijk de eerste stap is besef. Dat is dan al meteen de grootste stap, want dit is een omkeerpunt in je leven. De volgende stap is, sinds wanneer ben je apathisch. Wat is je vroegste herinnering wat hiermee te maken heeft. Dus voor deze tijd was je wel vol emotie en vrolijk. Ook een moeilijke stap is, om te "zien" wat er gebeurt is. Waardoor ben je apathisch geworden. Hoe kan je dit relativeren, maar vooral hoe kan je accepteren dat dit gebeurd is. De moeilijkste stap is om te veranderen. Jij zult moeten veranderen. Jij zult iets anders moeten leren (ik zeg bewust niet is afleren). En begin hiermee klein. Om welke dingetjes ben je blij, wordt je vrolijk, ben je tevreden over, geef je jezelf complimenten. Overdrijf dat deze emoties eens. Schreeuw eens een kreet, spring eens in de lucht, zoals in de reclame. Dit is echt stapje voor stapje. Zie je groeien, zie jezelf veranderen. Sluit je ogen eens, en zie jezelf zoals jij wil zijn. Hou dit beeld vast en sla het op. Dit beeld heb je deze hele lange periode nodig om gemotiveerd te blijven.

Als er iemand anders bij is kan die je met liefde uit je apathie halen. Jezelf eruit halen is een stuk lastiger. Want vaak heb je het zelf niet (direct) door. Hoe ervaar jij je apathie? En wanneer gebeurt dat dan? Als je daar antwoord op kan geven kan je pas naar oplossingen zoeken. Ik heb het zelf ook. Een vriendin kan me hieruit halen door heel veel liefde te geven. Mezelf eruit halen is bijna onmogelijk. Gewoon omdat ik niet weet dat ik apathies ben. Tegen de tijd dat ik het doorheb probeer ik met een soort van meditatie terug te gaan naar mezelf. En kan ik mezelf er langzaam maar zeker uittrekken. Verder wil je aanraden om naar een psycholoog te gaan. Er is een reden voor die apathie, en die weet je vast wel. Het is moeilijk om eenmaal die stap te zetten, maar soms is het noodzakelijk om voor jezelf te kiezen. En dat is lijkt soms het moeilijkste wat er is. Je kan me altijd via een persoonlijk berichtje benaderen als je meer wil weten. Of als je gewoon ff wat kwijt wil. Sterkte.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100