Kun je je blaas trainen zodat je minder vaak hoeft te plassen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
hoe veel water drink je op een dag en hoe vaak moet je plassen?
als je echt heel erg vaak moet plassen, laat je bij de huisarts dan eens testen op blaasontsteking. Heel lang je plas proberen op te houden is niet gezond voor je lichaam, daarna ontregel je de natuurlijke plasreflex.

Antwoorden (5)

Ja. Er bestaan inderdaad bekkenbodemoefeningen om je blaasspieren te trainen. Er vanuit gaand dat jij van vrouwelijke kunne bent. Hier staan er bijvoorbeeld: http://www.umcutrecht.nl/zorg/patienten/onderzoek/O/oefeningenterversterkingvanuwbekkenbodem/oefeningen.htm
Amadea
11 jaar geleden
Over de spieren in je blaas heb je niet veel te zeggen, maar je kunt wel controle hebben over de bekkenbodemspieren waarop je blaas rust. Leer jezelf hoe je de bekkenbodemspieren kan aanspannen en ontspannen. Ga op een stoel zitten en span de spieren aan waarmee je een denkbeeldige plas moet ophouden. Dit zijn je bekkenbodemspieren. Laat de spieren weer los en span ze weer aan. Probeer voor voor jezelf duidelijk te krijgen om welke spieren het gaat. Probeer verspreid over de dag 100 keer de spieren aan te spannen.
Door je blaas te trainen leer je de spieren van je blaas om niet meteen gevolg te geven aan de aandrang om te plassen. Bij een blaastraining leer je om je plas steeds iets verder uit te stellen. De blaas raakt daardoor gewend om meer urine te kunnen bevatten zonder dat dit meteen tot controleproblemen leidt. Een plasdagboekje helpt hierbij, omdat je zo kunt bijhouden of je in staat bent om het plassen steeds iets meer uit te stellen. Uw arts kan u informatie geven over een blaastraining en kan eventueel medicijnen geven.
Zie verdere info link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dit kan!
Onder andere door je bekkenbodemspieren te trainen. Dit staat hierboven al uitgelegd.
Wat ook goed is, is om je blaas te trainen. Dit doe je door niet naar de wc te gaan als je plasdrang hebt.
Ik weet niet hoevaak je per dag moet plassen en hoeveel het dan is. Train jezelf erin dat als je heftige plasdrang krijgt, dat je dit 10 minuten inhoudt. De volgende keer hou je het weer 10 minuten langer in. En zo verder. Wees streng voor jezelf en ga echt pas plassen als het echt nodig is bij het inhouden. Het is niet fijn om met een volle blaas rond te lopen, bij je trainingen zul je dit tegenkomen. Maar voor in de toekomst heeft dit wel heel veel voordelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had eerst een vermoede dat ik blaasontsteking had (aandrang op te plassen)
Ze hadden onderzocht gedaan en kwam niet uit op blaasontsteking. Maar omdat ik nog steeds aandrang kreeg hadden ze weet getest. Dit keer weer geen blaasontsteking.
Toen zei de dokter: 'Het is waarschijnlijk irritatie'.

Maar omdat ik nog steeds aandrang kreeg zijn we op gesprek gegaan en ik zei dat het misschien in me hoofd zit. Als ik denk aan plassen dat ik METEEN moet plassen. Hij zei dat hij dacht ook dacht en ik moet me blaas trainen.

Hij zei, nu komt jouw antwoord, als je aandrang heb dat je even moet wachten (bv 1min) en dan meteen gaan.
En dan de volgende keer 2min, enz.

Het lukte eigenlijk al meteen. Ik dee eerst al 5min, toen veel meer en uitendelijk lukt het echt goed.

Maar natuurlijk is er wel één punt. ik had irritatie en jij heb dat, als het goed is, niet.

Het lijkt me niet zo verstandig om het te doen, als je moet moet je. Maar goed je train ze ook wel al altijd. Als je moet plassen en vaak denk je ik wacht effe 5min (les is nog niet afgelopen, bezig met werk, ect.)

Het is dus wel mogelijk om het te doen. Als je aandrag heb even wachten (1min ofzo) en dan gaan. En steeds verder gaan. (2min, 3min,...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aloude oefening : streepjes plassen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je hebt gelijk, dit is nog uit de tijd van Aderlaten. hihi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, ik heb die tip een paar jaar geleden anders nog van mijn huisarts gekregen en hij werkte uitstekend. Je moet het natuurlijk niet tot in het oneindige blijven doen maar een korte tijd schijnt echt geen kwaad te kunnen.