Een steenpuist is een acute, etterende en pijnlijke onsteking van een haarzakje of een talgklier, veroorzaakt door een bepaalde bacterie (stafylokokken). Een steenpuist kan zo hard als steen worden, vandaar de naam. De medische term is “furunkel”. Hoe vaak steenpuisten voorkomen in de bevolking is onbekend, omdat steenpuisten vanzelf kunnen verdwijnen en/of omdat lang niet iedereen met een steenpuist naar de dokter gaat. Steenpuisten kan bij zowel mannen als vrouwen voorkomen en ook op iedere leeftijd.
Amadea
13 jaar geleden
Een steenpuist is een ontstoken haarzakje in de huid, ontstaan door een infectie met stafylokokken. De naam is te danken aan het feit dat ze zo keihard zijn.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een steenpuist ie eigenlijk een ontstoken haarzakje, wat veroorzaakt wordt als het haarzakje verstopt is.
Deze verstopping ontstaat door bacteriën of andere beschadiging (zoals veelvuldig krabben, schuren van kleding enz.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een steenpuist ontstaat als een haarzakje geïnfecteerd raakt met een bacterie. Iedereen kan zomaar een steenpuist krijgen, zowel mannen als vrouwen, en ook op iedere leeftijd. De bacterie Staphylococcus aureus komt bij veel mensen voor op de huid, vooral in de neus en in het kruis. Een steenpuist kan ontstaan als een haarzakje verstopt raakt. Steenpuisten ontstaan gemakkelijker in een reeds geïrriteerde huid. Een slechte hygiëne en het dragen van strakke kleding vergroten de kans op het ontstaan van steenpuisten. Met name in de nek, in de liezen of in de oksels komt dit veel voor. Ook overmatig zweten en overgewicht vergroten de kans op het ontstaan van steenpuisten. Ook bij niet of slecht behandelde inwendige ziekten, zoals een suikerziekte (diabetes) of nierziekten is de kans op het ontstaan van steenpuisten groter.