Heeft een slecht dag-nacht ritme invloed op je uiteindelijke lichaamslengte?

Beste mensen,

Ik ben een jongen van bijna 21 jaar, nu ben ik 174cm en ik voel me (helaas) klein. Ik zal niet de eerste zijn met zo'n bericht maar ik zit er toch wel mee. Ik was al heel me leven de kleinste van me klas, en ik heb nog een groeispurt gehad rond me 17e, van 167cm naar ongeveer 173cm. Hierna heb ik een periode lang thuis gezeten van ongeveer 1,5 jaar omdat ik geen school en werk had. Toen heb ik geen goed dag-nacht ritme gehad, ik ging rond 3 uur 's-nachts slapen en stond weer rond 2-3 uur op, in deze periode heb ik ook amper bewogen. Mijn vader is 183 en mijn moeder 164. Mijn opa van me vaders kant is zo'n 190. Nu is mijn vraag, heeft deze periode dat ik thuis zat, mij de kop gekost? Aangezien mijn vader toch wel een stuk langer is dan ik. Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Groetjes

Toegevoegd na 1 minuut:
In de periode dat ik thuiszat begon ik trouwens ook met roken en af en toe blowen. Zou dit invloed hebben gehad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Misschien een paar cm. maar over het algemeen heeft het echt niet zoveel invloed dat je zichtbaar langer wordt door meer slaap, niet drinken en roken e.d. Je lengte wordt vooral bepaald door je genen, dus thanks to your family. Lees dit eerst maar eens http://nl.wikihow.com/Langer-worden-als-je-in-de-groei-bent Daarnaast, mijn vriend is nog kleiner dan jou en ik ben 175.. dus wat maakt het uit ;) uiteindelijk gaat het om de persoonlijkheid. Je gezondheid kan er door zo’n omgeslagen ritme, veel roken en slechte voeding overigens wel flink aan gaan!