Bendeleden zitten bij en bende, wat doorgaans een benaming is voor een groep die zich met ondermeer criminele activiteiten bezighoudt.

Je kunt echter best bij zo'n groep horen zonder zelf ooit echt je nek uit te steken of iets te flikken. Je 'staat er bij en je kijkt er naar' zogezegd. Maar lang pikt zo'n bende dat niet, natuurlijk.

Criminelen zijn mensen die de wet overtreden.

Je zou kunnen stellen dat vrijwel alle bendeleden crimineel zijn (of dat op een gegeven moment worden) maar niet alle criminelen zijn bendelid.
Als in : een koe is wel een dier, maar niet elk dier is een koe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Beide deugen niet dus ik er geen verschil in,al is crimineel wel wat sterker uitgedrukt.
fremar
11 jaar geleden
Een bendelid maakt deel uit van een groep Zware Jongens. Een crimineel kan best helemaal op zijn eigen houtje handelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met het woord bende bedoelen we dat er acties plaatsvinden die niet mogen anders heb je het over een groep mensen.

een bendelid is lid van een groep mensen die met elkaar optrekken en soms/regelmatig dingen doen die niet deugen/niet toegestaan zijn, of hele erge dingen zoals wel eens in het nieuws is (criminaliteit, drugs enz.).

een crimineel is een enkele persoon die dingen doet die niet mogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie in een bendelid zit wordt een crimineel genoemd.