Ben je alcolist als je iedere avond 2 borreltjes drinkt ?

Een kennis van mij drinkt elke avond 2 borreltjes. Als die persoon s'avonds bij iemand op bezoek gaat vind hij het geen probleem om niet te drinken omdat hij nog moet rijden. De vraag was is hij een alcolist .

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.6K
Erna55
7 jaar geleden
De definitie :
Alcoholisme of drankzucht is de verslaving aan alcohol en consumptie van alcoholhoudende drank. De verslaafde kan niet meer stoppen met het gebruik en drinkt zoveel dat de gezondheid, het werk en het sociaal leven eronder lijden. Dit lijkt me in dit geval helemaal niet aan de hand te zijn.
Gezondheid, werk en sociaal leven lijdt er niet onder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, je bent een alcoholist als je woorden verkeerd spelt.
ronron1212
7 jaar geleden
Dus iedereen die niet goed kan spellen is een alcoholist @MaxKoopmans
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je bent een alcoholist als je meer drinkt dan je huisarts.

Het beste antwoord

Nee, dan ben je geen alcoholist. Alleen als iemand niet meer gewoon zou kunnen functioneren als hij of zij die twee borreltjes niet krijgt, en langzaamaan steeds meer van die drank gaat consumeren en dat ook nog telkens weer wat vroeger op de dag laat beginnen dan zal er sprake zijn van alcoholisme.
Amadea
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee.

Het drinken van drie biertjes (of borreltjes) per dag wordt nog niet als alcoholisme gezien. Wel kan het een fase zijn op weg naar verslaving. Gemiddeld een op de twaalf mensen die dagelijks alcohol drinken raakt eraan verslaafd.

Als norm voor schadelijk geldt 21 standaardglazen per week voor mannen en 15 glazen per week voor vrouwen. Voorwaarde is wel dat in die week twee dagen geen alcohol gedronken wordt. Drinkt men meer, dan zal het schadelijke gevolgen kunnen hebben.
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Het drinken van drie biertjes (...) per dag wordt niet als alcoholisme gezien..."
"Als norm voor schadelijk geldt 21 standaardglazen per week..." Ik begrijp hier niet direct het verschil tussen 3 glazen per dag en 21 glazen per week.
Of bedoel je dat incidenteel 3 biertjes per dag niet schadelijk is?
Antoni
7 jaar geleden
Bij meer dan 21 glazen per week wordt het een probleem, gemiddeld gezien, neem ik aan. De tekst van de Wikipedia-pagina is niet van mij. Mijn punt is dat de vraagsteller zich voorlopig nog geen zorgen hoeft te maken over alcoholisme. Persoonlijk vind ik twee borrels per dag wel redelijk veel, maar blijkbaar is er dan volgens de algemene normen nog geen sprake van alcoholisme. Als de betrokkene verder voldoende eet, verder gezond leeft en geen problemen ondervindt van zijn alcoholgebruik, is er niet veel aan de hand.
Inekez1
7 jaar geleden
@Pieter. Incidenteel 3 per dag is niet schadelijk. Elke dag 3 zit op het randje. Incidenteel 21 glazen op 1 dag is wel schadelijk. Voor het lichaam is het gezonder om elke dag een beetje te drinken dan 1 of 2 keer per week heel veel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het begint met 1 glas per dag, dan een tijdje 2 glazen. 2 glazen maakt je nog geen alcoholist maar als je ervan afhankelijk bent, dus dat jej er niet meer buiten kan en je er altijd voor zorgt dat je ook elke dag 2 glazen alcohol tot je kan nemen, dan ben je toch een alcoholist waarvan de hoeveelheid alcohol er niet toe doet maar wel de afhankelijkheid, dus de verslaving.
Erna55
7 jaar geleden
@Antoni: plus.
Antoni
7 jaar geleden
Dank je, @Erna55.