Is het normaal meer dan een liter te plassen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.2K
Amadea
11 jaar geleden
Voor mannen waarschijnlijk normaler dan voor vrouwen. Mannen hebben een grotere blaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lol. Het is trouwens per keer. En niet lang ophouden.
Amadea
11 jaar geleden
Daarentegen is dat voor een vrouw echt niet gebruikelijk. Geef dat maar wel aan jouw behandelend arts door, want misschien is het bijwerking van een medicijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh dat kan ik 's ochtends ook wel hoor en ik ben toch echt een vrouw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je weinig (water) drinkt en er komt tóch zoveel plas uit, zou ik eens een arts raadplegen. Zweet je nooit? Sport je? Hoeveel liter vocht krijg je binnen op een dag....?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik drink ruim minder dan ik plas haha wat een onderwerp hè. Maar ja zo is het wel. Is sport nu niet omdat ik ziek ben. Wn dat is nu bijna een jaar
Amadea
11 jaar geleden
Als dit samenvalt met slinken, dan kan het eraan liggen dat je vocht hebt vastgehouden en dat nu weer kwijtraakt. Maar blijft je gewicht en omvang hetzelfde dan is er toch iets niets goed. Want dan zou dat kunnen betekenen dat je aan het uitdrogen bent. Dus laat het dan alsjeblieft wel onderzoeken!

Het beste antwoord

Als je bedoelt per dag, dan is dat wel normaal.

Als je bedoelt per keer, dan is dat niet onmogelijk.
De normale blaasinhoud bij volwassenen varieert van 350-500 ml. Dat kan oplopen tot wel 1 liter.
Mensen die veel drinken hebben, zeker als ze hun plas regelmatig lang ophouden, een grotere blaas dan de gemiddelde mens.

Er zijn uitzonderingen, maar dan is er wel wat aan de hand.

Toegevoegd na 4 minuten:
De meeste mensen hebben aandrang om te plassen als er zo'n 300 cc in de blaas zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is per keer. Zonder lang ophouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe vaak per dag moet je dan plassen?
En is het iedere keer zo veel?
En drink je veel?
Verlies je ook op andere manieren veel vocht?

Andere antwoorden (3)

Ja hoor, het is het systeem what goes in must come out.
Dus hoe meer je drinkt hoe meer je.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Per dag : ja ; je moet tenslotte ook meer dan een liter drinken, en niet alles verlaat als speeksel of zweet je lichaam.

Per keer : nee ; zo groot is je blaas eigenlijk niet eens. Meer dan 700 cc eruit persen kan alleen al je het extreem lang opgehouden hebt, maar vaak moet je bij 400 al dringend plassen. Of je hebt een vrij grote blaas.

Als je het idee hebt dat je ineens veel en veel meer moet plassen dan je gewend bent, kan het ook zijn dat je weefsels lange tijd meer vocht hebben vastgehouden - ok welke reden dan ook - en dit nu weer verliezen. Dat is meestal een goed teken.

Neem voor alle zekerheid een maatbeker mee naar de wc en noteer hoe vaak en hoeveel je plat, en hou bij hoeveel je drinkt of als vocht (zuivel, fruit, groente) met je voeding ongeveer binnenkrijgt. Als die twee redelijk in balans zijn, is er niks aan de hand, tenzij je merkt dat je ook absurd veel drinkt.

Vertrouw je het niet of heb je er andere klachten bij, neem dan altijd contact op met je huisarts.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik vind verschillende links over een eventuele relatie tussen diabetes insipidus (niet te verwarren met suikerziekte) waarbij je lichaam te weinig vocht vasthoudt en de ziekte van Addison. Zeker contact opnemen met je huisarts dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat er in gaat moet er ook weer uit.
Vooral in deze tijd waar je gemiddeld wat minder zult zweten dan in de zomer zul je een groot deel van het vocht dat je inneemt weer uitplassen.
Als je niet extreem meer plast (en drinkt) dan anders lijkt het een normaal verschijnsel.