Kunnen dikke mensen langer overleven bij een voedseltekort?

Overgewicht is slecht voor je gezondheid, maar ik vroeg me het volgende af. Stel dat vanaf nu er een voedseltekort is. Twee mensen krijgen weken achter elkaar niet te eten. De een begint met overgewicht en de ander met een gezond gewicht. Kan de persoon met gezond gewicht dan langer leven van zijn 'voorraden'?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Zoals jij de vraag stelt klinkt het natuurlijk logisch, maar medisch gezien is de kans ZEER klein dat dikke mensen het eerder overleven. Te dikke mensen hebben al dan niet verborgen gebreken van hart en vaatziekten, diabetes, bloeddrukproblemen, leverproblemen (vette lever of nog erger levercirrose), kortademigheid en/of vocht achter de longen en ook vaak wat psychische problemen.
Gezond leven gaat meestal gepaard met een goede conditie, positieve instelling en vaak toch ook wat meer wilskracht. En juist het perse willen geeft de kracht te overleven.
Het is dus niet alleen een voedsel-, maar ook een psychisch verhaal.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
In grote lijnen met je eens op het wilskracht gedeelte (gedeeltelijk) na. Overgewicht is vaak te vergelijken met een verslaving. Niet helemaal hetzelfde maar vergelijkbaar. Vaak is er meer nodig dan alleen wilskracht om af te vallen. Of andersom, een statement maken dat dikke(re) mensen vaak minder wilskracht hebben is onjuist. Vaak zit de wilskracht op andere vlakken.
Thecis
3 jaar geleden
Wel plus voor het antwoord. Het gaat zeker om dan allen reserves in het lichaam.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Thecis
Ik wil er geen statement van maken, dat (te) dikke mensen geen wilskracht hebben.
Het te dik zijn heeft ook heel veel soms moeilijk te achterhalen oorzaken, soms erfelijk, soms hormonaal, soms door een bepaalde ziekte. Dat mensen met een bepaalde verslaving (eten/drinken, roken) minder wilskracht kunnen hebben ligt wel wat meer in de lijn van de statement.
Het is dan ook heel complex om een exact antwoord te geven op de vraag zoals die gesteld is. Eigenlijk zou je het antwoord moeten zien als globale aanwijzingen en hebben de "gezonde mensen" wel een streepje voor.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties :) @elder161 Ik doelde inderdaad op mensen die dik zijn door overmatig (ongezond) voedsel. Dit had ik beter kunnen specificeren. De zin 'Overgewicht is slecht voor je gezondheid' klopt dan ook niet zonder deze aanvulling.
Thecis
3 jaar geleden
@elder161
Begrijpelijk. @Siwertje
Overgewicht is eigenlijk altijd slecht voor de gezondheid. Dus die statement kan je m.i. rustig laten staan. Het is echter de oorzaak van het overgewicht wat vaak moeilijk te achterhalen is. En dan doel ik op de achterliggende hoofdoorzaak (een suf voorbeeld, iemand kan lijnen wat die wil, maar met 2 uur slaap per nacht val je niet af. Uitzonderingen daar gelaten, je metabolisme verandert, je energie is nihil, je zelfdiscipline verdwijnt. Afvallen is hier niet het antwoord, een goed slaappatroon verkrijgen wel).
En zijn vele achterliggende hoofdoorzaken waardoor je een overgewicht kan hebben. Maar in alle gevallen is dat (zeker op de lange(re)) termijn schadelijk voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Thecis Ok, dat wist ik niet. Bedankt voor de heldere uitleg :).