Hoeveel punten kan iemands IQ stijgen? Of is dat per persoon verschillend?

Eerder werd hier de vraag gesteld of iemands IQ omhoog kon gaan. Het antwoord was 'ja', maar dat er uiteraard wel een maximum aan zit aan wat iemand kan bereiken. Hoeveel punten kan een IQ omhoog gaan? Of verschilt dat per persoon?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Nee, een IQ kan je niet verhogen. Je kan hooguit IQ tests trainen en dan wat hoger scoren. Je zou dan kunnen zeggen dat je werkelijke IQ de hoogste waarde is.

Maar anderzijds, het IQ wordt afgezet tegen een populatie. Is het 'ijken' bij die onderzoekspopulatie ook met voorafgaande training gebeurd? Waarschijnlijk niet.

Aldus is je eigenlijke IQ, berekend naar de onderzoekspopulatie om de IQ scores te kunnen duiden, mogelijk gewoon je allereerste eerste test.

Ik weet dat voor sollicitatie onderzoeken mensen trainen op de IQ score. Die kun je dan wat hoger laten uitvallen.

Toegevoegd na 6 minuten:
En, als het goed is krijg je bij een echt goed IQ onderzoek te maken met veel verschillende tests, niet één onderzoekje.
Daaruit maak je een profiel, waaruit blijkt hoe je per categorie (bijvoorbeeld wiskundig, ruimtelijk inzicht, taalkundig, sociaal, etc...) scoort.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zie ook uitleg in link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoeveel punten een IQ kan stijgen is afhankelijk van de persoon zelf, ook is een IQ test nooit 100% betrouwbaar.
Dus kan het zijn dat je vandaag 100 scoort en morgen 110, maar als we naar een gemiddelde van bijvoorbeeld 100 kijken is het volgens diverse bronnen door middel van hersentraining mogelijk het te laten stijgen tot wel 20 punten.
Overigens geloof ik dat IQ niks over intelligentie wil zeggen, maar over hoe goed je abstracte problemen kunt oplossen.
PS: Heb wat research gedaan en het blijkt dat door gebruik van Lumosity en Mindsparke beiden een verhoging in IQ score wordt waargenomen.