Hoe kan ik als invalide een bijstand uitkering aanvragen wanneer ik in een bedrijfspand zonder woonbestemming woon?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even voor het idee: gekraakt/antikraak/illegaal en zonder weet van enige instantie (anders dan gekraakt waar er meestal wel bekendheid is)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvragen kan natuurlijk altijd. De vraag is of je aanvraag toegekend wordt :)

Het beste antwoord

antwoord op je vraag is dat het met die gegevens niet zal lukken, maar als je geen "officieel" adres hebt, invalide bent en zonder inkomen werk/uitkering bent, lijkt mij de eerste stap naar maatschappelijk werk te zijn.
ik raad je aan
() maatschappelijk werk te bezoeken, je verhaal te vertellen - incl. bewoning van bedrijfspand-, neem mee wat je hebt aan papieren/bewijzen, wat je maar hebt, neem mee
() daarna naar de sociale dienst, vertel je verhaal, met bewijzen/papieren.
() eventueel nog naar de (deel-)gemeente, het zelfde verhaal,
() eventueel hierna met hulp van maatschappelijk werk naar de woningstichting.
()maatschappelijk werk kan bij individuele voorzieningen hulpmiddelen aanvragen.

ik hoop dat je hier iets mee kan en doet, het zal niet gemakkelijk zijn, maar ik hoop dat het lukt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier zijn we mee aan de slag gegaan.
Bedankt

Andere antwoorden (3)

Voor een bijstandstuitkering moet je een woonplaats hebben en ingeschreven staan bij een gemeente. Een postadres is daarvoor niet genoeg ; je moet echt ingeschreven staan op een woonadres.

Ben je dat niet, dan ben je officieel dakloos, en kun je een zwerversuitkering aanvragen. Hoe dat in zijn werk gaat en hoeveel het is, verschilt per gemeente, dus vraag dat na in de gemeente waar je hoofdzakelijk verblijft.

De zwerverseruitkering is in de regel wel lager dan bijstand, omdat je er natuurlijk geen huur en vaste lasten van hoeft te betalen. Als je die kosten wel hebt, is het vermoedelijk verstandiger een reguliere legale verblijfplaats te zoeken.

Als je daadwerkelijk invalide bent, is het wellicht ook nog mogelijk dat je onder een andere regeling valt. Informeer daar ook naar bij de gemeente. Ze zullen je zeker op weg willen helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zit je daar anti-kraak, of woon je daar op een andere manier. Ik zou bij het juridisch loket navraag gaan doen over wat je mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bent u dak- of thuisloos en wilt u een bijstandsuitkering aanvragen dan is het van belang of u een adres heeft. U heeft een adres als u:

een verblijfplaats als een woning, auto, boot of caravan op een vaste plaats heeft;
een plaats, bijvoorbeeld bij vrienden of in een opvanginstelling, heeft waar u tweederde van de tijd zal overnachten (ongeveer twintig dagen per maand of acht maanden per jaar); of
een adres heeft waar uw post kan worden bezorgd, bijvoorbeeld bij familie of vrienden.
Is één van deze situaties op u van toepassing, dan wordt u aangemerkt als thuisloze. Is geen van bovenstaande situaties op u van toepassing, dan heeft u geen adres. U wordt dan zwervende dakloze genoemd.

Dus lijkt mij dat je er recht op heb.