Sommige voedingsstoffen worden door de darmen niet zo goed afgebroken. Dat doen anaerobe (= zonder zuurstof functionerende) bacteriën dan, en daarbij komt vaak zwavelgas vrij. Zwavel heeft een onprettige geur en dat veroorzaakt het grootste deel van de stank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is niet zozeer je endeldarm op zich, die stinkt. Het zijn de voedingsstoffen die in je darmen zitten en worden afgebroken (voornamelijk eiwitten, die stinken het ergst). In je endeldarm worden enkel de onverteerbare delen verzameld.

"In je twaalfvingerige darm wordt het maagzuur geneutraliseerd en worden vetten grotendeels afgebroken.
Enzymen in je dunne darm nemen voedingsstoffen via de darmwand op in je bloed. De enzymen in je dikke darm nemen overgebleven voedingsstoffen op.
In je endeldarm worden de onverteerbare delen verzameld.
De ontlasting wordt via je anus uitgescheiden".

"Het gas in de darm bestaat vrijwel geheel uit stikstof, zuurstof, koolzuurgas, waterstof en methaan. Dit zijn allemaal reukloze gassen. Het stinken van winden heeft te maken met een geringe hoeveelheid stinkende gassen. Dit zijn vaak zwavelverbindingen (rotte eieren) die vrijkomen bij de afbraak van bepaalde eiwitten. De samenstelling en de geur van het darmgas heeft onder andere te maken met de voeding en de darmflora".

http://www.mlds.nl/ziekten/23/winderigheid/

Ook een leuke site:
http://www.prettyhealthy.nl/winderigheid-verhelpen/

Hopelijk heb je wat aan het antwoord, ik vond het zelf zeer leerzaam om op te zoeken!