Knarsentanden, is er iets aan te doen? En waarom doen sommige mensen dat?

Mijn vriend heeft heel erg last van knarsetanden tijdens zijn slaap. Of eigenlijk heb ik er last van want zelf merkt hij hier helemaal niks van. Nou vraag ik mij af wat precies de oorzaak is van knarsetanden? En is hier iets aan te doen?
Ik weet dat er gebitsbeschermers zijn maar ik bedoel eigenlijk of er een manier is om iemand helemaal van het knarsetanden af te helpen en zo ja, hoe precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.4K

Antwoorden (4)

Eerst de oorzaak van het tandenknarsen: dat kan een slaapstoornis zijn, stress, roken of alcoholgebruik, bepaalde medicijnen of erfelijke factoren. Die laatste spelen in 40 tot 60% van de gevallen een rol.

Wat kun je ertegen doen?
- De tandarts kan voorlichting geven, je gebit controleren, eventueel je hoektanden iets verlengen of een antiknarsplaat/bitje maken dat je 's nachts moet dragen. Dat is erg belangrijk om te voorkomen dat je tanden teveel slijten of zelfs afbreken!
- De fysiotherapeut kan je, met ontspanningsoefeningen en massage, leren hoe je beter kunt ontspannen.
- De psycholoog kan kijken of er bepaalde oorzaken zijn waardoor je (overdag of 's nachts) extra gespannen bent en kan je leren op een betere manier om te gaan met stress. Er worden zelfs cursussen gegeven voor mensen die last hebben van tandenknarsen!

En dan is er nog een dure oplossing: de BruxStop. Dat apparaat kost ongeveer 1000 euro en geeft je gebit een klein elektrisch stroompje zodra je knarst. Daardoor openen je kaken zich automatisch.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik knarstand zelf ook en weet niet wat de oorzaak is.
Heb zelf ook zo'n bitje/plaatje laten maken en dat was even wennen, maar werkt goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb last van knarsetanden als ik geconcentreerd ben. Omdat ik het zelf niet in de gaten heb, denk ik niet dat ik het kan afleren. Maar ik kan er pas mee stoppen als anderen me erop wijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een splint is een opbeetplaat (een hoefvormige kunstharsplaat) die op de boventanden geplaatst wordt tegen het tanden knarsen (bruxisme). De zijde naar de ondertanden is glad en heeft met alle ondertanden contact, ook wanneer de onderkaak zijdelingse bewegingen doet.
Hiervoor kun je een afspraak maken bij de tandarts.