Waarom hebben reumapatienten meer pijn als het buiten koud is ?

Dat reumapatienten meer pijn hebben in de winter is een gegeven.Maar ik vraag me af hoe dat komt.Ik heb zelf een lichte vorm en heb met deze koude ook last van mijn spieren en gewrichten.Ik kleed mij warm aan als ik naar buiten ga en binnen staat de kachel hoog.De kou kan dus helemaal niet bij mijn botten en spieren komen.
Hoe kan het dan dat men er toch meer last van heeft in de winter ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Je krijgt meer pijn doordat je spieren en gewrichten inderdaad koud zijn, hoe komt dat nu? Spieren werken het beste op een bepaalde temperatuur, lichaamstemperatuur om precies te zijn en zelfs nog een beetje warmer (denk bijv. bij het sporten aan een warming up die nodig is). Als spieren, pezen en banden (die om gewrichten heen zitten) warm zijn bewegen ze soepeler; dus heb je minder pijn. Als je kou heb (ook op de huid dat het koud is), zijn banden en pezen, die al oppervlakkiger liggen, minder flexibeler en worden stijver. Het gevolg voor jouw: meer pijn. Wat kun je eraan doen? Je kunt je warm aan kleden, maar ook bijvoorbeeld net een beetje harder lopen (warm lopen als het ware). Reuma gaat er niet van over, maar het kan de klachten van meer pijn beperken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is niet altijd het geval er zijn reuma patiënten die in de zomer, vooral met vochtige warmte (lees hitte) veel meer last hebben.
De spier en botten die zijn aangedaan hebben een hoge gevoeligheid graad, die reageren op de kou maar nog meer op vocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 reuma patienten hebben bij vochtig weer meer pijn dan bij alleen koud weer. Verder is daar trouwens geen wetenschappelijke verklaring voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is helemaal correct, bij heldere vrieskou speelt het probleem niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vocht speelt zeker mee,maar dat het probleem niet speelt bij vrieskou klopt niet Liesbeth.
Mijn vraag is trouwens,hoe kan het koude weer invloed hebben op een warm ingepakt lichaam ?
Koude maakt alles minder beweeglijk en hoe meer wrijving en stijfheid er is, hoe pijnlijker iets ervaren wordt... Vandaar dat het bij koud weer pijnlijker is... Het is niet alleen zo bij Rheuma hoor, depressieve mensen hebben meer last, slechtslapers hebben meer last en ga zo maar door... Bij warmte is alles veel meer ontspannen... Alles...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nogmaals,als je flink aangekleed bent kan de kou niet bij je lichaam komen.En toch hebben mensen er in de winter meer last van.En ik doel specifiek op reuma.