Werkt accupunctuur bij CVS en vaak ziek zijn? En hoe werkt het?

Waarbij bloedonderzoeken e.d. niks uitwijzen en je maar moet leren leven met CVS en vaak ziek zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met acupunctuur begint kijk dan even na of je verzekering het vergoed want het is erg duur.

Antwoorden (1)

Voor zover ik weet, is de werkzaamheid van acupunctuur alleen bewezen bij lage rugpijn en spanningshoofdpijn, en dan maakt het nog niet eens uit of de naaldjes geplaatst worden op één van de zgn. 'meridianen', of niet. Dat herinner ik me tenminste uit mijn studieboeken, maar inmiddels kunnen er andere resultaten bekend zijn. Mij zijn echter geen resultaten bekend over de werkzaamheid van acupunctuur bij CVS, terwijl ik toch de literatuur met betrekking tot CVS wel een beetje in de gaten probeer te houden.

Dus nee: het werkt niet. Wél is een gevoeligheid voor infecties één van de criteria van CVS, afhankelijk van welke criteria je hanteert. Wat dat betreft lijkt mij dat "vaak ziek zijn" geen apart symptoom is, maar hoort bij ME/CVS.

Behandeling van CVS is afhankelijk van de uitgangspunten van de behandelaar, omdat er nogal wat discussie en controverse is rondom deze diagnose. Tot nu toe lijkt een multidisciplinaire behandeling het meest effectief, en daarbij ook een behandeling van eventueel onderliggende stoornissen die vermoeidheid kunnen veroorzaken, zoals schildklierstoornissen of slaapstoornissen. Ook kunnen klachten van bijvoorbeeld pijn symptomatisch worden behandeld, en wordt er hier en daar geëxperimenteerd met behandeling door middel van vitaminepreparaten en supplementen. Hoewel in elke multidisciplinaire (revalidatie)behandeling gebruik wordt gemaakt van technieken uit de cognitieve gedragstherapie, lijkt de behandeling met uitsluitend cognitieve gedragstherapie in combinatie met graded exercise therapy voor sommige patiënten effectief te zijn, maar bij anderen juist averechts te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Interessant! Dat deel waar ik ook iets over meen te weten, stemt in ieder geval overeen met wat ik ervan weet - eh, als je me nog kunt volgen...     ;-) Wat is graded exercise? Is dat een soort lichamelijk trainingsprogramma waarbij je steeds je grenzen opzoekt en op die manier je grenzen verlegt, net als bij een gewone kracht- en/of conditietraining? Over die cognitieve gedragstherapie in combinatie met de graded exercise - is er onderzoek bekend naar de voorspelbaarheid van de effectiviteit versus het juist averechts werken? Ik weet dat cognitieve gedragstherapie bij veel patiënten op gevoelsmatige weerstand stuit ("nee, het KAN niet helpen, want ik ben ECHT ziek, het zit echt niet tussen de oren"). Is onderzocht in hoeverre het openstaan voor de mogelijkheid dat CGT toch werkt, bijdraagt aan de effectiviteit?