wat is de werking van sodabicarbonaat op je gezondheid?

Mijn zuster zweert bij sodabicarbonaat. Ze zegt dat daarmee nagenoeg alle ziekten voorkomen en genezen kunnen worden.
ik heb al gezocht op internet en vind inderdaad wondere verhalen, maar dan van natriumbicarbonaat. Mijn vragen;
- is er een verschil tussen sodabicarbonaat en natriumbicarbonaat?
- is er een bewezen effect op de gezondheid van één van beiden (of van beiden)
- en zo ja... waar koop je dat?
- is het een natuurlijk product? geen bijwerkingen als je het inneemt, ermee in bad gaat enz...?

Utrecht
8 jaar geleden
sodabicarbonaat = natriumbicarbonaat
(soda = sodium = natrium)
Cryofiel
8 jaar geleden
Als het vrijwel alle ziekten zou kunnen voorkomen en genezen... dan zouden zowat alle gezondheidsorganisaties het luidkeels aanbevelen. Hulpverleningsorganisaties zouden dit goedkope middel uitdelen in arme landen in Afrika en in oorlogsgebieden in het Midden-Oosten. Oude Chineze genezers, inlandse genezers in Zuid-Amerika, iedereen die maar de beschikking had over dit wondergoedje zou het ruimhartig toepassen. Dat geeft te denken, nietwaar?
Ritsuka
8 jaar geleden
Als iets alle ziektes kan voorkomen gaan er bij mij al belletjes rinkelen, dat kan helemaal niet, dan zou het allang wereldwijd toegepast worden
Cryofiel
8 jaar geleden
Wij kennen het spul onder een Nederlandse naam: het heet bakpoeder. Het is ook bekend als E500. Het wordt gebruikt voor het bestrijden van kakkerlakken, voor het verwijderen van verf en metaalcorrosie, en als schimmelbestrijder. De Amerikaanse EPA heeft het goedgekeurd als pesticide. Bij consumptie doet het de werking van maagzuur teniet, waardoor het maagzuur zijn voedselverterende en bacteriedodende eigenschappen verliest. Vanwege de schurende en bacteriedodende eigenschappen (cariës) kan het goed als tandpasta worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Bij consumptie doet het de werking van maagzuur teniet, waardoor het maagzuur zijn voedselverterende en bacteriedodende eigenschappen verliest".
Het functioneert dus tegen zuurbranden en beschermt daardoor je slokdarm en maag als je maag teveel zuur produceert. En het heeft nog wel enkel andere toepassingen met nuttige werking.
Cryofiel
8 jaar geleden
@Kwebbelientje, de wetenschap ontwikkelt geen medicijnen. Dat doen de farmaceutische bedrijven. De wetenschap bestudeert en probeert te begrijpen. "Verzuring" is een misleidende term uit het alternatieve wereldje. De zuurgraad is zo enorm belangrijk voor het functioneren van het lichaam, dat elk organisme, inclusief de mens, een flink aantal regelmechanismen heeft ontwikkeld die de zuurgraad binnen extreem smalle grenzen constant houden. Als die regelmechanismen uitvallen heeft dat dermate ernstige consequenties dat je direct in het ziekenhuis moet worden opgenomen omdat er van alles uitvalt. We hebben het dan over direct levensbedreigende situaties. Ook "tekort aan zuurstof" is een term uit de alternatieve wereld. Ze spelen met zulke termen op het gevoel van mensen die geen verstand van zaken hebben. Als je alleen naar je gevoel luistert en niet verder kijkt dan dat, dan klinkt het allemaal wel redelijk. Zodra je je echter verdiept in het functioneren van het lichaam ontdek je dat je wordt belazerd.
Cryofiel
8 jaar geleden
@gerardkh, inderdaad, als het maagzuur de slokdarm (of de slokdarmklep) bereikt, kan het nuttig zijn wat maagzuurneutraliserend spul te nemen. Je bent dan echter bezig met symptoombestrijding. Da's prima natuurlijk, want zuurbranden is niet fijn en kan erg schadelijk zijn, maar je moet dan wel tegelijk naar de eigenlijke oorzaak van het teveel aan zuur cq van het omhoogkomen van het zuur gaan werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gerardkh:
De meestal maagzuur problemen worden veroorzaakt door een tekort (eigenlijk te zwak) maagzuur, nog steeds sterk genoeg om de slokdarm aan te tasten. Maar dat is nogal offtopic.
Als het wel om teveel (te sterk) maagzuur gaat werkt het beter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze stof wordt naar in grote hoeveelheden door het lichaam aangemaakt door de alvleesklier
https://nl.wikipedia.org/wiki/Twaalfvingerige_darm
https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofcarbonaat Het maagzuur zal er niet snel door geneutraliseerd worden, daar heb je bizarre doseringen voor nodig. Neem het echter niet vlak voor het eten dan heb je je maagzuur hard nodig. (ook niet tijdens of vlak erna)
Cryofiel
8 jaar geleden
Neem het sowieso niet in. Het is zinloos. Dat kan iedereen je vertellen die de scheikunde van de middelbare school kent. Natriumbicarbonaat reageert met maagzuur. Het resultaat is kooldioxide (die je uitademt) en zout. Heel gewoon keukenzout. Hierbij wordt het natriumbicarbonaat volledig vernietigd. Dat heeft daarna dus geen enkele werking meer, want het bestaat niet meer. Ook een deel van het maagzuur wordt in deze chemische reactie vernietigd. Gelukkig heeft de maag zuurte-receptoren. Die merken dat de zuurgraad van de maag daalt, en dat is een alarmsignaal. De maag zal daarop reageren door ogenblikkelijk extra maagzuur aan te maken om de zuurgraad weerl op peil te krijgen. Het slikken van natriumbicarbonaat heeft dus drie gevolgen:
1. De maag wordt gestresst omdat die de zuurgraag moet herstellen.
2. Je krijgt meer zout binnen, en dat is een goedje waarvan we eigenlijk al te veel consumeren.
3. Misschien moet je een beetje boeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
'Backing soda' / sodabicarbonaat / maagzout, blijkt een zeer goedkoop (bij een Toko bijv. ) en doeltreffend middel te zijn tegen vele 'kwalen' Het middel wordt zelfs op plaatsten gebruikt waar je het niet zo snel zult verwachten: in ziekenhuizen, mn. op de afdeling Spoedeisende hulp. Hier komt het geregeld voor dat de patiënt als 1e een oplossing met natriumbicarbonaat ingespoten krijgt hetzij via een infuus. De moeite waard om te lezen:
https://www.ddww.info/2014/09/26/zuiveringszout-baking-soda-natriumbicarbonaat-wondermiddel-of-niet/ Hoe te gebruiken:
http://www.echtekrant.be/gezond/kankerkuur.html Bovenstaande is één van de vele mogelijkheden.
Misschien helpt deze info bij jouw waarheidsvinding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@cryofiel. Mijn bericht was bedoeld als reactie op de vrij negatieve benadering van soda in je bericht en meer bedoeld om aan te geven dat soda ook positieve toepassingen kent ondanks dat door sommige mensen er volslagen absurde werkingen aan toe worden gekend.
Cryofiel
8 jaar geleden
Extreem gevaarlijke links! Ik citeer uit de eerste link:
"Kanker is een zuur, bijvoorbeeld melkzuur, dat een afvalproduct is van schimmel en leeft in omgevingen die een lage zuurstofconcentratie hebben." Kanker is een zuur? Echt? Volgens de medische kennis is kanker een woekering van cellen die zich steeds maar blijven delen. Melkzuur is kanker? Wat een onzin! Melkzuur is een lichaamseigen stof die wordt geproduceerd door spieren die zich zwaar moeten inspannen. Schimmel die leeft in omgevingen die een lage zuurstofconcentratie hebben? Zulke schimmels bestaan vast wel - maar die leven niet in het lichaam. Hooguit in de darminhoud, dat is zo'n beetje de enige plek in het lichaam waar een lage zuurstofconcentratie kan bestaan. Maar overal elders in het lichaam is de zuurstofconcentratie voldoende hoog - anders zou het weefsel op die plekken afsterven. Nog een citaat:
"Wanneer we hoge concentraties aan zuurstof moleculen naar de kankercellen brengen zullen zij sterven." Onzin. Kankercellen sterven juist wanneer ze GEBREK aan zuurstof hebben. Net als elke andere cel in het lichaam. Kankercellen hebben juist zuurstof nodig. Dat is nou juist de reden waarom veel tumoren extra bloedvaten laten groeien (angiogenese). Dat doen ze om maar aan extra zuurstof te kunnen komen. Eén van de chirurgische behandelingen van tumoren die niet operatief kunnen worden verwijderd bestaat nu juist uit het dichtschroeien van de bloedvaten die de tumor van zuurstof voorzien. Precies het omgekeerde dus van wat er in dit artikel wordt beweerd. Op de rest van dit gevaarlijke artikel hoef ik niet meer in te gaan, vermoed ik. Deze twee zinnen geven al aan hoe belabberd het kennisniveau van de schrijver is. Mocht iemand vragen hebben over een andere bewering die in dit artikel wordt gedaan, dan ben ik natuurlijk bereid daar alsnog op in te gaan.
Cryofiel
8 jaar geleden
@gerardkh, dank voor je toelichting. Er zijn inderdaad ook legitieme, positieve toepassingen. Daar heb je helemaal gelijk in. Mijn eerste reactie was eigenlijk net zo bedoeld als jouw reactie, maa dan de andere kant op: vraagstelster een paar voorbeelden geven van de nadelen die aan dit product kleven, en van de belachelijke claims die sommigen doen. (Voor een voorbeeldje van dat laatste verwijs ik je naar het artikel dat Cirham hierboven aanhaalt.) Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat bakpoeder zeker wel een paar positieve eigenschappen heeft, maar dat het ab-so-luut geen wondermiddel is, en dat het (behalve bij maagzuurbranden) geen zin heeft het in te nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jammer dat er niet verder gekeken wordt dan de maag.
Er worden ook nogal wat fouten gemaakt. -Een deel van het maagzuur reageert, doe je dat op het juiste moment dat heeft de maag daar geen last van. Eten is een veel grotere belasting.
-Er ontstaan geen zout. Er wordt natrium toegevoegd aan de oplossing. Dat er al chloride aanwezig is houdt niet in dat je het zout kan gaan noemen. De nieren kunnen deze oplossing mogelijk makkelijker verwijderen dan enkel chloride in oplossing.
Als dit de enige werking is, dan verdwijnt er chloride uit het lichaam. -Als er voordelen of nadelen zijn, zitten die verder dan de maag. Bijvoorbeeld doorgat de alvleesklier het iets minder belast wordt.
-De ph van het bloed is nauwelijks te beïnvloeden, het chemisch evenwicht (buffer) van het bloed (en lichaam) wel. Dit is zowel als reden om het te nemen, als een reden om er zeer mee op te passen. -over kanker:
Waar komt de info vandaan dat kanker sterft door gebrek aan zuurstof?
Kankercellen kunnen goed suikers verteren zonder zuurstof nodig te hebben, de aanleg van bloedvaten kan ook voor voedingsstoffen zijn.
Cryofiel
8 jaar geleden
"Een deel van het maagzuur reageert, doe je dat op het juiste moment dat heeft de maag daar geen last van." De maag zal *altijd* reageren door extra maagzuur aan te maken. Dat moet. De maag moet zuur zijn. Je vernietigt de normale zuurgraad van de maag. Daarmee geef je bacterieën de kans het maagslijmvlies, en mogelijk via die route de rest van het lichaam, te infecteren. De maag is van nature zeer zuur. Daar is een goede reden voor. Daaraan gaan zitten knoeien is niet verstandig. -- "Er ontstaan geen zout." In vereenvoudigde vorm:
HCl (maagzuur) + NaHCO3 (natriumbicarbonaat)
-->
NaCl (zout) + H2O (water) + CO2 (kooldioxide) -- "Bijvoorbeeld doorgat de alvleesklier het iets minder belast wordt." Waarom zou de alvleesklier minder worden belast? De maag gaat extra maagzuur maken om de nadelige effecten van het natriumbicarbonaat te neutraliseren. Uiteindelijk gaat er dus evenveel zure oplossing vanuit de maag naar de darmen. -- "Waar komt de info vandaan dat kanker sterft door gebrek aan zuurstof?" Elke menselijke cel sterft door gebrek aan zuurstof. Waar komt het verhaal vandaan dat kanker zou sterven door voldoende zuurstof?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het over de chemische reactie, niet over de aanmaak van nieuw zuur. Als je goed leest probeer in hier alleen wat dingen te corrigeren. Ik geef (dit keer) geen mening. Ook geen onzin argumenten als dat het ook als pesticide werkt. Maagzuur reageert met bicarbonaat. (de reactie geef je)
Net als bij eten/drinken daalt dan de ph in de maag die snel weer aangepast wordt. Dat is inderdaad de zeer vereenvoudigde reactie, die alleen zo plaats vind in een reageerbuisje als er verder niks aanwezig is.
Ook dan ontstaat er een zoutoplossing. Zout ontstaat pas als je het water daarna indampt.
Ok, je kan dit zien als het ontstaan van zout. Als je dat zo ziet dan moet je er wel bijvertellen dat er chloride (Cl-) verdwijnt. Er verandert dan wel iets.
Chemisch gezien verdwijnt er natuurlijk geen chloride, er komt Na+ bij in een zeer complexe oplossing. Kanker:
Nou ga je er iets bij verzinnen:
Jij stelt dat kanker niet zonder zuurstof kan, dat is niet correct. (hoewel "weinig" de lading beter dekt dan "zonder")
Ik vraag je hoe je daarbij komt. Ik stel hier niet dat kanker sterft door zuurstof. (ik kan dus ook niet waar die info vandaan zou komen)
Mogelijk van de deze Universiteit?
http://www.kennislink.nl/publicaties/zuurstoftekort-maakt-kanker-gevaarlijk
Cryofiel
8 jaar geleden
Voordat je natriumbicarbonaat toevoegt zit er geen NaCl in de maag.
Na het toevoegen van natriumbicarbonaat zit er wel NaCl in de maag.
NaCl is zout.
Je kunt de voorgaande twee zinnen dus ook als volgt opschrijven:
Voordat je natriumbicarbonaat toevoegt zit er geen zout in de maag.
Na het toevoegen van natriumbicarbonaat zit er wel zout in de maag. -- Bij het drinken van water daalt de zuurgraad van de maag. Dat komt doordat het zuur wordt verdund. De maag reageert door extra zuur te produceren. BIj het drinken van een natriumbicarbonaatoplossing gebeurt er veel meer dan alleen het verdunnen van het maagzuur. Het verdunnen gebeurt nog steeds, net alsof je dezelfde hoeveelheid puur water zou hebben gedronken. Maar nu gebeurt er iets extra's: er treedt een chemische reactie op. Een chemische reactie die het maagzuur niet alleen verdunt, zoals bij het drinken van water, maar die het maagzuur ook nog eens vernietigt. Dat is dus van een heel andere orde dan alleen verdunnen. -- Jouw artikel stelt trouwens, correct, dat kankercellen zuurstof nodig hebben. Dat is dus in tegenspraak met de uitspraak in het gevaarlijke artikel dat Cirham aanhaalde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zit nooit NaCl (zout) in de maag. (hooguit heel kort als je een korrel zout doorslikt)
enkel CL- en Na+ in oplossing, samen met veel ander spul. Maar zie het zoals het het wilt zien, maakt niet veel uit. Vergeet alleen niet dat er Cl weg reageert als er zout zou ontstaan. Er gebeurt dus meer dan jij vertelt. Natuurlijk gebeurt er wat, nou eens bekijken of de positief of negatief is. En dan wel wat verder kijken dan alleen de maag.
Ik noem de alvleesklier al, maar dan wordt het zeker te lastig, kanker:
dat artikel stelt ook dat kankercellen pas echt kwaadaardig worden bij een zuurstoftekort. Ze gaan zonder zuurstof dus niet dood, maar gaan uitzaaien.
En ze raden aan:
"de tumor van voldoende zuurstof voorzien."
Cryofiel
8 jaar geleden
Eerst heb je een oplossing zonder NaCl. Daarna heb je een oplossing met NaCl. Daar kun je heel lang over praten, en daar ben je erg goed in zo te zien, maar eenvoudiger dan dat kan ik het echt niet meer maken. Heb jij op school nooit geleerd dat natronloog en zoutzuur, als je dat bij elkaar gooit, een hoop warmte produceert... en zout water? -- Er reageert geen Cl weg. Het Cl zat al in de maag, en na de reactie zit het nog steeds in de maag. Kijk maar naar de reactievergelijking die ik eerder al heb opgeschreven. -- De alvleesklier scheidt (onder andere) natriumbicarbonaat uit. Dat dient ervoor om het maagzuur te neutraliseren. Belangrijk is dat dat van nature pas gebeurt NA de maag. Natriumbicarbonaat innemen zorgt ervoor dat het maagzuur al IN de maag wordt geneutraliseerd. Dat is niet alleen tegennatuurlijk, het is ook gevaarlijk. Als dit de bedoeling was, zou de alvleesklier zijn producten wel IN de maag hebben afgescheiden, in plaats van direct NA de maag in de darm. De alvleesklier wordt natuurlijk niet ontlast door natriumbicarbonaat te slikken. Ik hoop dat ik dat niet nogmaals hoef uit te leggen, want dat staat hierboven al beschreven. -- Het onderwerp van kanker heb ik al uitgebreid uitgelegd. Ook daar kunnen we nog uren over doorgaan, maar meer dan er al is gezegd is er niet meer van te zeggen. Kanker heeft zuurstof nodig, punt. Kanker ontstaat niet door zuurstofgebrek, zoals het artikel van Cirham schrijft. Verder is de relatie tussen kanker en zuurstof totaal off-topic in deze discussie. De vraag gaat over natriumbicarbonaat, niet over kanker en niet over zuurstof. Als je meer informatie wilt over kanker en zuurstof, raad ik je aan daar een vraag over te stellen op een daarvoor geschikte website. Ik kan je GV aanraden voor dit doel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Applaus zout water! geen zout. Dat is precies wat ik zeg, maar nogsteeds geen NaCl. wel Na+ en Cl-. Maar zoals ik het al zei, hoe je het ook ziet, er verandert iets. Er komt Na+ bij. De Na : CL verhoudingen veranderen. --
er zijn ook maagresistentie capsules..
maar het enige hier van belang is het inname moment, bij een lege maag en met vloeistof ingenomen verlaat het na enkele tot 15 minuten de maag alweer.
-- Lees wat verder door over natriumbicarbonaat en je zou weten dat de zuurstof en kanker relatie volledig on-topic is.
Als je jouw zuurstof stelling kan aantonen (ik wacht nog op een link) dan ontkracht je een groot deel van de link van Cirham. Kanker heeft een zuurstoftekort nodig om kwaadaardig te worden. (volgens "mijn" universiteit link)
De link van Cirham legt het wat simpeler uit (te simpel) maar daar heb jij ook geen problemen mee als het over zout gaat.
Cryofiel
8 jaar geleden
Goed, fijn dat je het toch met me eens bent dat er zout ontstaat. Excuses voor de verwarring - ik ging ervan uit dat je wel zou begrijpen dat het zout niet in de vorm van zoutkorreltjes zou ontstaan, maar in opgeloste vorm. Zoals altijd wanneer chemische reacties plaatsvinden in een oplossing. -- En inderdaad, er komt Na bij. En dat is dus precies het probleem. Zout (dat spul dat je over je eitje strooit), daarvan krijgen we teveel binnen. Daarbij gaat het om... jawel... de Na! Juist daarom bestaan er dieetzouten waarin het Na is vervangen door K. Dan heb je dus kaliumchloride in plaats van natriumchloride. Of, voor de mensen die veel engelstalige websites lezen: dan heb je 'potassium chloride' in plaats van 'sodium chloride'. Nu kun je ook niet onbeperkt kalium nemen, maar dat is een andere discussie. Kernpunt is dat juis het natrium zorgt voor de negatieve effecten van zout op onze gezondheid. En jij stelt nu voor om natriumbicarbonaat in te nemen. Waarmee je dus natrium toevoegt... Wat op exact hetzelfde neerkomt als extra zout nemen (immers: het bicarbonaat verdwijnt door een chemische reactie geheel uit het lichaam). Met nog wat extra nadelen. Kort samengevat: natriumbicarbonaat nemen komt op hetzelfde neer als extra zout nemen plus een deel van je maagzuur vernietigen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lees even terug:
Mijn 1e opmerking hierover (mijn 3e reactie) gaat over het punt dat Cl al aanwezig is en er Na bijkomt.
Het is dus niet hetzelfde als zout innemen. Dan komen beiden stoffen in gelijke hoeveelheden binnen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Nu is dat Cl biologisch niet actief. Het Na echter wel. Je neemt dus een biologisch actieve stof in - in dit geval een stof die *negatieve* effecten heeft. Het is precies die stof die zout zo'n slecht goedje maakt - althans, in de hoeveelheden die wij ervan consumeren. We krijgen dus al veel te veel natrium binnen. Jij stelt voor nog eens extra natrium in te nemen. Het nut daarvan ontgaat me.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Cl- biologisch niet actief": Interessante aanname en volgens mij foutief. Ik durf trouwens ook wel te stellen dat veel mensen die zelf hun voedsel klaarmaken (te) weinig zout binnen krijgen.
En dat zijn vaker degene die dit nemen, maar dat maakt nu niet uit. De balans tussen natrium, chloride en de rest verandert.
Of dat positief of negatief is, is de vraag. Maar er gebeurt meer dan alleen zuur wegnemen. Ik stel niks voor, ook dat is een foutieve aanname. Ik heb hier nog geen mening over deze stof gegeven, ga ik ook niet doen. Zelf zeg je dat het E500 is. E-nummers vind je veilig tot een bepaald maximum toch?
Cryofiel
8 jaar geleden
De zeldzame mensen die last hebben van zoutgebrek die je nu ineens introduceert, kunnen beter wat extra zout nemen. Dat lost namelijk hun probleem op. Dat is stukken beter dan natriumbicarbonaat nemen, wat op exact hetzelfde neerkomt als het nemen van extra zout, maar dan met een hoop nadelen voor je gezondheid erbij. Terug naar de vraag. Die is: welke effecten heeft natriumbicarbonaat op de gezondheid. Antwoord: behoudens uitzonderingen is natriumbicarbonaat ofwel zinloos tot licht schadelijk (kleine hoeveelheden) ofwel domweg schadelijk (grotere hoeveelheden). Voordelen zijn er niet. Toelichting op de vraag: iemand beweert dat het spul alle ziekten zou voorkomen of genezen. Antwoord: totale onzin.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fijn dat je een mening hebt die nergens op gebaseerd is.
Tenminste niet op enige informatie waar je een link naartoe kan geven. Ik heb het niet over een zoutgebrek, simpelweg over een groep die geen overschot binnenkrijgt.
Voor normale mensen met een normale zout inname is er geen bekent nadeel van wat extra natrium. Als je mensen neemt die alleen voorverpakte troep eten en daarom teveel zout / natrium binnen krijgen. Die kunnen inderdaad beter gezonder gaan eten.
Cryofiel
8 jaar geleden
Nogmaals. De vraag is welke effecten natriumbicarbonaat heeft op de gezondheid. Het antwoord is: tenzij je een speciale indicatie hebt, is dat goedje op z'n best zinloos tot licht schadelijk, en op z'n slechtst puur schadelijk. Waarom?
Zinloos tot licht schadelijk omdat het effect hetzelfde is als het effect van wat extra zout gebruiken.
Puur schadelijk omdat je het maagzuur vernietigt, en daarmee de natuurlijke bescherming van het lichaam tegen indringers kapotmaakt. Plus natuurlijk de nodeloze toevoeging van zout. De tweede vraag is of dit spul alle ziekten voorkomt of geneest. Het antwoord is: nee, die bewering is pure onzin. Als je een bron wilt: vraag een willekeurige scholier die heeft opgelet bij de lessen scheikunde. Ik ben blij dat het enige antwoord dat er nu nog staat het juiste antwoord is. Dat antwoord heeft dan ook volkomen terecht maar liefst zes plusjes gekregen, waarvan natuurlijk eentje van mij. Het andere "antwoord" dat er voorheen stond was riskant voor de gezondheid. Dat is gelukkig verdwenen - maar niet nadat het binnen de korte tijd dat het zichtbaar was vijf minnetjes wist te verzamelen (waarvan natuurlijk eentje van mij, natuurlijk met toelichting van het waarom van het minnen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fijn de je je mening nog een keer herhaalt.
Eerlijk gezegd interesseert die me niet. Met meningen kan ik niet zoveel. Het enige wat ik hier heb gedaan is wat foutieve gegevens e.d. aangekaart.
Het andere antwoord heb ik niet gezien, daar kan ik dus niks over zeggen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Da's een bekende drogredenatie: "wetenschap is ook maar een mening". Jaja... Welke foutieve gegevens heb je aangekaart? Ik zie alleen maar jouw bewering dat NaCl geen zout zou zijn... Als er iets onder "foutieve gegevens" valt, is het wel die bewering. Lees hier eens:
http://www.drugs.com/mtm/sodium-bicarbonate.html
Ik citeer:
"What is the most important information I should know about sodium bicarbonate?
Ask a doctor or pharmacist before taking this medicine if you are on a low-salt diet, or if you have high blood pressure." Ik zal het voor alle zekerheid even heel duidelijk uitleggen:
Het allerbelangrijkste dat je moet weten over natriumbicarbonaat is dat je verdomd goed moet oppassen met dat spul als je weinig zout mag eten, of als je een hoge bloeddruk hebt. Waarom staat dat daar? Omdat natriumbicarbonaat zout vormt in de maag! Jij mag dat "onjuiste informatie" noemen, maar elke middelbare scholier met scheikunde in zijn pakket kan jou dat vertellen. Op de genoemde pagina staat dus heel duidelijk als _allerbelangrijkste_ dat je van dat spul moet weten, dat je ervoor moet oppassen als je ook met zout moet oppassen. Geen wonder - het spul _produceert zout_ via een chemische reactie in de maag. Nog duidelijker kan ik het echt niet meer uitleggen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Oh ja, en verder staan er nog wat dingen waar je voor op moet passen, behalve dan voor het effect van het zout dat je op deze manier (na een chemische tussenstap) direct in je maag krijgt: --   Oppassen als je nierproblemen hebt.
--   Oppassen als je leverproblemen hebt.
--   Oppassen als je hartproblemen hebt.
(en dan opnieuw de hoge bloeddruk en het zoutarme dieet). Dat zijn - alweer - precies die dingen waarvoor je moet oppassen als je weinig zout mag hebben...
Cryofiel
8 jaar geleden
Tot slot heb ik de bijsluiter van natriumbicarbonaat voor je gevonden:
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/meds/a682001.html En wat staat er in de bijsluiter? Niet geheel verrassend lees ik het volgende:
--   Oppassen bij hoge bloeddruk, bij hartproblemen, en bij nierproblemen. Hetzelfde als bij zout... Geen wonder, want (nogmaals - voor allen die nog meelezen, excuses voor de herhaling, maar dat ik kennelijk nodig) natriumbicarbonaat vernietigt maagzuur in een chemische reactie die als eindproduct puur zout heeft (voor Jackd: ja, dat zout is opgelost in de maagvloeistof - net als puur zout dat je gewoon in de vorm van zout binnenkrijgt). De lijst met bijverschijnselen noemt als allereerste: dorst. Goh... verrassend? Ik dacht het niet...
Cryofiel
8 jaar geleden
https://sg.answers.yahoo.com/question/index?qid=20070928073732AAJor50 "Neutralizing the stomach acid is the worst thing you can do to your body."

Het beste antwoord

Veel zogenaamde uitleg dat natriumbicarbonaat het lichaam zou ontzuren is niet juist.

Er is geen bewijs gevonden dat natriumbicarbonaat de pH-waarde van het bloed kan beïnvloeden, dus het bloed minder zuur zou maken.
Dit komt omdat het lichaam een buffer in het bloed heeft die veranderingen in de pH snel opvangt. Deze buffer reageert direct waardoor de pH waarde altijd binnen de toegestane waardes blijft.

Meer over de pH-waardes in het lichaam:
Ook het drinken van basisch water heeft geen invloed op de gezondheid. Het maagzuur zorgt meteen na het drinken van dit water dat het niet meer basisch is waardoor er geen effect kan worden verwacht. Het is bovendien ook niet effectief om met voeding of dranken invloed uit te oefenen op eventuele verzuring van het lichaam omdat het lichaam beschikt over een perfect buffersysteem.

Bovendien reageert het natriumbicarbonaat na inname direct met het maagzuur. Er wordt dan koolzuur gevormd die met uitademen uit het lichaam verdwijnt. Na deze reactie met het maagzuur is het natriumbicarbonaat al vrijwel verdwenen en kan de buffer in het bloed verdere schommelingen goed opvangen.

Ernstig is de claim dat natriumbicarbonaat kanker zou genezen.

--------------- Uit : http://www.iocob.nl/kanker/natriumbicarbonaat-bij-kanker.html

In het geval van kanker behandeling met natriumbicarbonaat is het nodig om duidelijke casuistiek te publiceren, waarbij uitslagen van pathologische anatomie aanwezig zijn, en uitslagen van allerlei aanvullend onderzoek. Daarbij horen ook uitslagen van CT scan en MRI scan, rapportages van roengenologen, en besprekingen van het verloop van de aandoening door internisten of oncologen, of andere specialisten. Alleen zo kan deze hypothese gefundeerd worden.

Totzover dat niet gedaan is, blijft de hypothese onbewezen, en een idee van slechts een arts, zonder dat er andere vakgenoten zijn die de methode breed toepassen. Vandaar een rood stoplicht, volgens de criteria die IOCOB formuleerde in de kwaliteitsindicator.

-----------------------------
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zeer juist, NaHCO3 komt je lichaam niet verder in dan de maag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-waar blijft het natrium dan?
-waar komt het zuur vandaan dat de ph van de maag weer op peil brengt? NB: Teveel innemen heeft grote invloed. Dat zal niet snel gebeuren, maar de redenatie volgen dat het "verdwijnt" in de maag is een gevaarlijke.
Cryofiel
8 jaar geleden
Het natrium blijft in de maag. Alleen maakt het nu geen deel meer uit van natriumbicarbonaat (het bicarbonaat is door de chemische reactie omgezet in water en kooldioxide), maar van opgelost zout. Het zuur dat de pH van de maag weer op peil brengt komt van de maagsapklieren. Je zet dus natriumbicarbonaat en maagzuur om in water, kooldioxide en zout.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En waar halen de maagsapklieren het zuur vandaan?