Wortel bevat heel veel beta caroteen en is een voorloper van vitamine A een zogenaamde pro vitamine. Je lichaam maakt hiervan vitamine A. Ik zou me niet zorgen maken dat als je regelmatig wortels eet dat je teveel binnenkrijgt, want beta carotenen kan je via de nieren uitscheiden en is dus wateroplosbaar. Vitamine A in zijn pure vorm is dat dus niet.

Wortelsap dat dus anti oxidanten bevat beschermt je lichaam tegen vrije radicalen, omdat het deze opvangt en afvoert. Krijg je weinig van deze anti oxidanten binnen dan is lichaam minder goed beschermt en loop je een groter risico op verzwakking van je immuunsysteem en dus een groter kans op ziektes. Wortelsap is dus gezond, omdat het je beschermt tegen mogelijke ziektes.

Toegevoegd na 7 minuten:
Maar probeer zoveel mogelijk variatie van gezonde producten te eten, dus niet alleen wortelen maar een veelzijdigheid aan groente en fruit. Wat veel gezonder is dit omdat je dan een veelzijdigheid aan anti oxidanten binnen krijgt ipv van bepaald anti oxidant.

Wees zeer matig met geraffineerd suikers ( dit belemmert je vitamine opname en haalt zelfs mineralen ( die je nodig hebt om te functioneren) uit je lichaam.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wortelsap zou helpen tegen het krijgen van bepaalde kankers, maar je mag er niet teveel van drinken. Hiervoor verwijs ik naar bijgaande link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van te veel worteltjes eten of sap drinken ga je ook oranje zien, je huid krijgt een oranje kleur. Er zijn ook bruiningspillen hier zit gewoon caroteen in, je wordt dus niet bruin maar oranje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wortelsap bevat carotenen een voorloper van vitamine A en kan dus via de nieren worden uitgescheiden. Dit maakt wortelen het een zeer veilig middel om te gebruiken. De auteur van de link heeft ze huiswerk niet goed gedaan. Vitamine A kun je wel over doseren maar is gezien de huidige westerse eet patroon eerder aan de lage kant dan hoog.
In principe is 'echte' wortelsap, dat is de geconcentreerde vorm van wortelsap, goed voor het menselijk lichaam.

Echter een overmaat van iets goeds kàn schadelijk voor het lichaam zijn en dit geldt eveneens voor de overmaat het gebruik van vitamine A omdat uit onderzoeken is gebleken dat bepaalde kankersoorten het gevolg ervan kunnen zijn.

Je kunt hier eigenlijk heel goed zien dat de natuur zelf al de veiligheidsmarge ingebouwd heeft.

Dus kort samengevat: Een weinig gebruik maken van geconcentreerd wortelsap is goed voor de mens..doch een teveel ervan is al heel gauw schadelijk voor het menselijk lichaam.

Groet,

Ton